Tarvitsisin faktatietoa karjan evakuoinnista ja evakkokarjan kuljetuksista Karjalan kannakselta Sisä-Suomeen kesäkuussa 1944. Oliko järjestetty tukea, laitumia…

Kysytty

Tarvitsisin faktatietoa karjan evakuoinnista ja evakkokarjan kuljetuksista Karjalan kannakselta Sisä-Suomeen kesäkuussa 1944. Oliko järjestetty tukea, laitumia, ruokintapaikkoja matkareitin varrelle niitä varten jotka toivat karjansa kävellen pois sotatoimialueelta? Mikä viranomainen hoiti tiedottamisen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannaksen evakuoinnin suunnittelusta ja suorituksesta vastasivat Kaakkois-Suomen sotilasläänin sekä Viipurin suojeluskuntapiirin esikunnat.

Päämajan antama evakuointikäsky tuli Kaakkois-Suomen sotilasläänin esikunnan kautta Viipurin suojeluskuntapiirin esikuntaan, josta se viestitettiin heti kunnan evakuointipäällikölle ja ilmasuojelukomppanian päällikölle. Vastuu väestölle tiedottamisesta oli evakuointipäälliköillä.

Viipurin suojeluskuntapiirin evakuointivastuu ulottui ns. huoltorajalle eli Viipurin maalaiskunnan, Antrean ja Kirvun kuntien länsirajalle. Karjan ja muun omaisuuden huoltovastuu siirtyi tässä siviiliviranomaisille: siitä alkaen yleisjohto oli sisäasiainministeriön siirtoväenasiainosastolla, alueellinen johto lääninhallituksilla ja paikallisjohto poliisipäälliköillä, joiden apuna oli mm. siirtoväen huoltojohtaja toimistoineen.

Viipurin suojeluskuntapiirin alueella oli toukokuun alussa 1944 tilastojen mukaan yhteensä 86.304 eläintä: hevosia 12.737, lehmiä 44.704, lampaita 14.916 ja sikoja 13.947.

Karjan evakuointi oli suunniteltu hoidettavaksi niin, että aluksi eläimet kuljetettaisiin marssien kunkin kunnan alueella erikseen nimettyihin kokoamispaikkoihin. Näistä matkaa oli tarkoitus jatkaa tilanteen mukaan joko rauta- tai maanteitse. Evakuointipäällikön tuli huolehtia siitä, että alusta alkaen karjalla oli huoltohenkilöstöä vähintään yksi naishenkilö kymmentä evakuoitavaa nautaa kohti. Sioista, lampaista ja yleensä pienkarjasta pyrittiin evakuoimaan ainakin siitoseläimet.

Suojeluskuntapiirin esikunta pyrki mahdollisuuksiensa mukaan johtamaan evakuointia, mutta varsin pian todettiin, ettei sitä ollut mahdollista toteuttaa huolellisesti tehtyjen suunnitelmien mukaisesti, vaan oli edettävä paljolti improvisoiden. Karjaa "olivat saattamassa paimenet omasta väestä ja kun vielä vuodenajan mukaisesti tien varrella oli riittävästi laidunta, taittuivat pitkätkin matkat sujuvasti."

Lähde:
Osmo Ahokas, Karjalan kannaksen evakuointi