Tarvitsisin erästä tekstiä varten tietoa saamelaisten perinteisestä uskonnosta (ennen kristinuskoa) ja erityisesti siitä, miten perinteisessä saamelaisessa…

Kysytty

Tarvitsisin erästä tekstiä varten tietoa saamelaisten perinteisestä uskonnosta (ennen kristinuskoa) ja erityisesti siitä, miten perinteisessä saamelaisessa kulttuurissa parannettiin sairauksia ennen modernin lääketieteen kehittymistä. Haen siis toisin sanoen tietoa mm. saamelaisista luonnon parannuskeinoista sekä uskonnollisista rituaaleista, joita parantamiseen liittyi. Onko aiheesta olemassa tietokirjoja tai muuta lähdemateriaalia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura on ottanut tänä vuonna uusintapainokset kahdesta mielenkiintoisesta Lappi-aiheisesta teoksesta:

Laestadius, Lars Levi: Lappalaisten mytologian katkelmia

Paulaharju, Samuli: Taka-Lappia

T.I.Itkosen kirjasta "Suomen lappalaiset vuoteen 1945" (toinen osa) löytyy pitkä kuvaus saamelaisten taudeista ja parannustavoista ja muistakin tavoista ja uskomuksista.

Tässä vielä muita kirjoja:

Paulaharju, Samuli: Lapin muisteluksia

Schefferus, Johannes: Lapponia eli Lapin maan ja kansan uusi ja todenmukainen kuvaus, jossa esitetään paljon tähän asti tuntemattomia tietoja lappalaisten alkuperästä, taikauskosta ja - menoista, ravinnosta, elintavoista ja askareista, samoin eläimistä ja eri metalleista, joita on heidän maassaan, huolellisesti kuvitettuna valaisevilla piirroksilla (latinan kielestä suomentanut Tuomo Itkonen)

Hyry, Kaija, Pentikäinen, Antti, Pentikäinen, Juha: Lumen ja valon kansa: suomalainen kansanusko

Neljän tuulen tiet : alkuperäiskansojen elämänviisautta etsimässä / Virppi Venell, Kari Fagerholm & Kari Silfverberg (toim.)

Therman, Erik: Noitien ja paimentolaisten parissa

Tässä muutama kirja, jotka käsittelevät samanismia:

Hoppál, Mihály: Šamaanien maailma

Drury, Nevill: Šamanismi

Pentikäinen, Juha: Shamanism and culture

Honko, Lauri, Pentikäinen, Juha: Kulttuuriantropologia (luku 17: Uskonnolliset auktoriteetit)