Tarvitsisin elokuvien kuvakerrontaa ja kuvan rakennetta käsittelevää ammattikirjallisuutta sekä madollisesti tutkimuksia. Mitä suosittelisitte alan…

Kysytty

Tarvitsisin elokuvien kuvakerrontaa ja kuvan rakennetta käsittelevää ammattikirjallisuutta sekä madollisesti tutkimuksia. Mitä suosittelisitte alan opiskelijalle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansallisen audiovisuaalisen arkiston, KAVA:n, kirjastosta ehdotettiin seuraavia kirjoja:

Block, Bruce A.
The visual story : creating the visual structure of film, tv and digital media
2nd ed., Amsterdam ; Boston : Focal Press, 2007. - 297 s. : kuv.
elokuvaus; visualisointi

Brown, Blain
Cinematography : theory and practice : imagemaking for cinematographers, directors & videographers
London : Focal, 2002. - 303 s. : kuv.
elokuvaus; valaistus

Korvenoja, Pekka
TV-kameratyön perusteet
Helsinki : Helsingin ammattikorkeakoulu, 2004. - 184 s. : kuv.
kuvaus; elokuvaus; sommittelu

Laszlo, Andrew
Every frame a Rembrandt : art and practice of cinematography / Andrew Laszlo, with additional material by Andrew Quicke
Boston : Focal, 2000. - 253 s. : värikuv.
elokuvaus; elokuvaajat
Southern comfort : Hill : 1981; First blood : Kotcheff : 1982; Streets of fire : Hill : 1984; Innerspace : Dante : 1987; Laszlo, Andrew

Mascelli, Joseph V.
The five C's of cinematography : motion picture filming techniques
Los Angeles : Silman-James Press, cop. 1965. - 251 s. : kuv.
elokuvaus; leikkaus; lähikuvat

Otos : elävä kuva - elävä ääni : ensimmäinen osa / Kari Pirilä, Erkki Kivi. - Helsinki : Like, 2005. - 166 s. : kuv. ISBN 952-471-481-7

Toivottavasti näistä on sinulle apua! Kyseiset teokset löytyvät ainakin KAVA:n kirjaston kokoelmista:
http://www.kava.fi/kirjasto