Tarvitsisin elämäkerta- ym. tietoja kirjailijasta Sinkkonen, Lassi ja hänen teoksestaan Solveigin laulu.

Kysytty

Tarvitsisin elämäkerta- ym. tietoja kirjailijasta Sinkkonen, Lassi ja hänen teoksestaan Solveigin laulu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lassi Sinkkonen syntyi Viipurissa 1.4.1937 ja kuoli Helsingissä 3.2.1976. Hänen pääteosiaan ovat Sumuruisku (1968), Solveigin laulu (1970) ja Sirkkelisirkus (1975). Sinkkonen on kirjoittanut myös runoja.

Solveigin laulu on tv-näytelmäksikin muokattu proletaarisen perhe-elämän analyysi. Kertojana on Solveig, nuori tyttö, jonka tarinan kautta rakennetaan kuvaa kolmen työläissukupolven elämästä. Saara on Solveigin äiti, joka on kovan elämän takia katkeroitunut. Famu on Solveigin isoäiti, joka rakastaa, kun Saara ei osaa. Tarina sijoittuu sota-ajan Helsinkiin. Kirja on saanut Kiitos kirjasta -tunnustuspalkinnon vuonna 1971.
Kirjan jatko-osa on Solveig ja Jussi (1973).

Lisätietoa saat lähteinä käytetyistä kirjoista
Koskela, Lasse: Suomalaisia kirjailijoita Jöns Buddesta Hannu Ahoon, 1990.
Sinkkonen, Lassi: Solveigin laulu, 6.p., 1980.
Suomalaisia kirjailijoita, 2004.

Myös näissä on tietoa Lassi Sinkkosesta:
Suomen kirjailijat 1945-1980
Tarkka, Pekka: Suomalaisia nykykirjailijoita (v. 1980 painos)

Sinkkosesta on kysytty etätietopalvelusta aikaisemminkin ja ne vastaukset löydät osoitteesta http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu/arkisto.aspx kirjoittamalla hakuun sinkkonen, lassi