Tarvitsisin apua erääseen lainsäädäntöhankkeeseen liittyen: Kauppa- ja teollisuusministeriössä (nykyisin työ- ja elinkeinoministeriö) oli selvitettävänä, miten…

Kysytty

Hei!

Tarvitsisin apua erääseen lainsäädäntöhankkeeseen liittyen:

Kauppa- ja teollisuusministeriössä (nykyisin työ- ja elinkeinoministeriö) oli selvitettävänä, miten IAS ja IFRS-standardit otetaan Suomessa käyttöön. Hallituksen toimintakertomuksessa 2007 lausuttiin, että tähän liittyvästä hallituksen esityksestä on laadittu luonnos, joka on lähetetty syyskuussa 2007 lausuntokierrokselle. Luonnokseen kuitenkin tarvittiin lisäselvitystä, joten esityksen antamista on lykätty vuoteen 2008.

En yrityksistäni huolimatta pystynyt löytämään, mitään tietoa siitä, missä vaiheessa standardien käyttöönottoa koskeva lainsäädäntö on tällä hetkellä täällä Suomessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,
yritin katsoa ensin Valtioneuvoston hankerekisteri HAREsta www.hare.vn.fi , josko sieltä löytyisi jotakin hankkeita asiaan liittyen. IAS- ja IFRS-asioita oli käsitelty, mutta mielestäni ne eivät liittyneet tähän. Eduskunnan verkkosivuille valmisteilla olevista asioista ei ole tietoa, ennen kuin hallituksen esitys annetaan (jos kyseessä lakiehdotus). Katsoin kuitenkin hallituksen esitykset ja juuri tänään 17.10. on annettu eduskunnalle esitys, joka todennäköisesti on se mitä tässä etsitään: HE 176/2008 Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi elinkeinotulon verottamisesta annetun lain sekä tuloverolain 45 §:n muuttamisesta
(Budjettilakiehdotus). Esityksen käsittelytiedot löytyvät osoitteesta http://www.eduskunta.fi/valtiopaivaasiat/HE+176/2008. Tässä vaiheessa käsittelytiedoissa on linkki esityksen tekstiin, juuri nyt tätä kirjoittaessani näyttävät vielä asian asiasanatkin puuttuvan.