Tarvitsisin apua erään kirjan nimen selvittämisessä. Muutama vuosi sitten se oli meillä lainassa, ja pidimme siitä kovasti. Emme vain muista nimeä niin emme…

Kysytty

Hei!

Tarvitsisin apua erään kirjan nimen selvittämisessä. Muutama vuosi sitten se oli meillä lainassa, ja pidimme siitä kovasti. Emme vain muista nimeä niin emme voi hommata sitä uudelleen.

Kyseessä on lastenkirja, jossa on yksinäinen erakoitunut surumielinen puuseppä. Hän asuu pikkukaupungissa. Joku pikkupoika menee hänen luokseen, ja pyytää, voisiko mies veistää seimikuvaelman puusta. Mies heltyy ja alkaa veistämään seimikuvaelmaa, tekee huolellista, tarkkaa jälkeä. Jossakin vaiheessa pojan äitikin alkaa käydä tämän miehen luona, taisi tuoda joskus pullaa ja auttaa kotiaskareissa. Mies on aluksi etäinen ja juro, mutta alkaa pitää pojasta ja tämän äidistä ja ihan odottaa, milloin he taas tulevat.

Loppuratkaisussa selviää, että miehellä oli joskus ollut vaimo, joka oli kuollut. Surun murtama mies oli sitten erakoitunut. Mies saa myös seimikuvaelman tehtyä, ja tulee pojan äidin kanssa ihmisten ilmoille muuttuneena miehenä.

Kirja on todella kaunis, siinä on aivan äärettömän kauniit maalatut kuvitukset.

Vastaus

Vastattu

Kaivattu kirja on Susan Wojciechowskin Joonaksen jouluihme.