Tarvitsisin ajantasalla olevaa tietoa kirjallisuudesta ja artikkeleista, joissa käsitellään kehitysvammaisten mielenterveysongelmia.

Kysytty

Tarvitsisin ajantasalla olevaa tietoa kirjallisuudesta ja artikkeleista, joissa käsitellään kehitysvammaisten mielenterveysongelmia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirkes-kirjastoista löysin tähän aiheeseen liittyviä kirjoja melko vähän. Vammaisten mielenterveysongelmat eivät ole minkään kirjan varsinaisena pääaiheena, mutta näissä aihetta käsitellään ainakin jonkin verran:

- Huttunen, Riitta-Leena: Itsetunto, mielenterveys ja ihmissuhteet (1998)
- Seppälä, Heikki: Vaikuttavat viestit. Opas kehitysvammaisten mielenterveyden ja käyttäytymisen arviointiin (1997)
- Seksuaalisuus ja mielenterveys (1999)
- Geropsykologia. Vanhenemisen ja vanhuuden psykologia (2004)
- Suvikas, Annukka: Kuntouttava lähihoito (2006)

Myös muista kirjastoista voi tilata kirjoja kaukolainaksi (maksu 6 € /kirja), esim:

- A comprehensive guide to intellectual & developmental disabilities / edited by Ivan Brown and Maire Percy (2007)
- Sundin, Markus: Lievästi kehitysvammaisiksi diagnosoitujen henkilöiden adaptiivinen käyttäytyminen ja psykoottiset oireet (2004)

Lehtiartikkeleita aiheesta löytyy enemmänkin. Näistä artikkeleista uusimmat ovat saatavissa Kirkes-kirjastoista. Vanhempia (1990-luvun) artikkeleita voi halutessaan tilata kaukolainaksi.

Artikkelit:
- Chydenius, Esa: 15 vuotta turvaa (julkaisussa: Ketju 2008:4)
- Koskentausta, Terhi: Kehitysvammaisten psyykkiset oireet selvitettävä moniammatillisesti (julkaisussa: Suomen lääkärilehti 63(2008):42)
- Koskentausta, Terhi: Kehitysvammaisten lasten mielenterveyshäiriöihin kiinnitettävä enemmän huomiota (julkaisussa: Autismi 2007:1)
- Grönstrand, Eeva: Ongelma esiin oireen takaa (julkaisussa: Ketju 2007:1)
- Kehitysvammaisten lasten mielenterveyshäiriöihin kiinnitettävä enemmän huomiota (julkaisussa: Sairaanhoitaja 2007:1)
- Koskentausta, Terhi: Kehitysvammaisten mielenterveyshäiriöt : mitä etsitään ja miten hoidetaan? (julkaisussa: Duodecim 122(2006):15)
- Koskentausta, Terhi: Kehitysvammahuollon haasteellisimmat asiakkaat : suojatoimenpiteet Pääjärven kuntayhtymässä (julkaisussa: Suomen lääkärilehti 2003:5)
- Puhakka, Anneli: Psykiatrisesta kuntoutumisasuntolasta kohti normaalia elämää (julkaisussa: Ketju 2000:5)
- Palokari, Sirpa: Tuettu työ, mielenterveys- ja päihdehuoltopalvelut avuksi (julkaisussa: Ketju 1998:3)
- Seppälä, Heikki: Erikoistuneita mielenterveyspalveluja kehitysvammaisille? (julkaisussa: Ketju 1998:2)
- Seppälä, Heikki: Mielenterveysprojekti muutti käsityksiä hyvästä hoidosta (julkaisussa: Ketju 1998:2)
- Stenberg, Tuula: Tuore tutkimus osoittaa : erityisosaaminen tarpeen kehitysvammaisten psykiatrisessa hoidossa (julkaisussa: Ketju 1998:6)
- Chydenius, Esa: Kehitysvammaneuvoloiden asiakkaiden psyykkiset ongelmat ja mielenterveyspalvelujen tarve (julkaisussa: Suomen lääkärilehti 1998:13)

Voit tiedustella aineiston saatavuutta kirjastosta tai tarkistaa itse aineistotietokannastamme osoitteesta http://81.22.169.162/Scripts/Intro2.dll?formid=find2