Voiko kirjastossa päällystää kirjan kontaktimuovilla?

Kysytty

Tarvitsisi päällystää kirja paksulla, läpinäkyvällä kontaktimuovilla, ammattilaisille tarkoitetulla. Voiko kirjastossa tämän tehdä?

Vastaus

Vastattu

Kirjasto ei tarjoa kontaktimuovia asiakkaille kirjojen päällystämiseen paitsi kenties joissakin erikoistapahtumissa. Esimerkiksi Helsingissä on monissa kirjastoissa ennen koulujen alkua muovitusopastusta, jossa kontaktimuovia on tarjolla muovittamisen harjoitteluun.

Tällaiseen tarkoitukseen sopivaa kontaktimuovia saa ostettua itsekin esimerkiksi kauppojen toimistotarvikeosastoilta. Tarvittaessa kaupan henkilökunnalta voi kysyä apua kontaktimuovilaadun valitsemisessa. Ohjeita kirjojen muovittamiseen löytyy esimerkiksi YouTube-videoista. Kirjastossakin voi toki kirjojaan muovittaa omalla kontaktimuovilla ja kenties apuakin voi saada, jos henkilökunnalla on siihen aikaa ja osaamista.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jos toivoo apua kirjastolta, kannattanee valita ajankohta jolloin "me henkilökunta vain kattelemme täällä toisiamme", kuten Itäkeskuksen virkailija taannoin selitti kuulumisia kysyvälle asiakkaalle kovalla äänellä. Maanantai on kiireisin päivä, hän selitti; katseleminen alkaa sen jälkeen.