Tarvitsen tietoa seuraavanlaisista asioista. Tila: määritelmät. Siitä pitäisi olla (Reijonen) lisensiaattityö olemassa. Toki muutkin käyvät. Sitten tarvitsen…

Kysytty

Hei!
Tarvitsen tietoa seuraavanlaisista asioista.
Tila: määritelmät. Siitä pitäisi olla (Reijonen) lisensiaattityö olemassa. Toki muutkin käyvät.
Sitten tarvitsen tietoa: Aistitila, saattaa löytyä Snoezelen-nimelläkin.
Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mainitsemanne lisensaatintyö lienee Merja Reijosen Tilan kolmet kasvot (Helsingin yliopisto, 1995). Samalta tekijältä on julkaistu myös kirja Tilan kolmet kasvot : tutkimus kirjastotilasta (BTJ Kirjastopalvelu, 1995). Muita samaa aihetta käsitteleviä teoksia voitte hakea yliopistokirjastojen yhteistietokanta Lindasta osoitteessa http://linda.linneanet.fi/ laittamalla hakusanoiksi "tila" ja "sosiologia". Esimerkiksi nämä voisivat olla hyödyllisiä: Zieleniec, Andrzej: Space and social theory (SAGE Publications, 2007) ja Paikka : eletty, kuviteltu, kerrottu (toim. Seppo Knuuttila, Pekka Laaksonen ja Ulla Piela, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2006). Lindasta näette myös teosten saatavuuden yliopistokirjastoissa. Toki näitä kirjoja voi löytyä myös yleisistä kirjastoista, joten kannattaa tarkistaa tilanne esim. Helmetistä (http://www.helmet.fi/).

Snoezelen-hakusanalla löytyy Lindasta kolme viitettä:
Hulsegge, Jan: Snoezelen another world : a practical book of sensory experience environments for the mentally handicapped (Rompa, 1987); Sirkkola, Marja: Aistiminen, havainnointi ja rentoutuminen : snoezelen-menetelmästä kehittyneiden kollektiivisten merkitysrakenteiden tarkastelua (lisensiaatintyö, Tampereen yliopisto 1998); Häkkä, Arja: Tilan syleilyssä : Snoezelen Lahden sosiaali-ja terveysalan oppilaitoksessa (opinnäytetyö, Taideteollinen korkeakoulu, 2004). Lisäksi verkossa on luettavissa Maiju Koskisen ja Heli Nybackan Jyväskylän ammattikorkeakoulussa 2006 tekemä opinnäytetyö: https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/6385/TMP.objres.369.pdf?sequ…. Kannattaa myös hyödyntää em. teosten lähdeluetteloita lisätietoa hakiessaan.