Tarvitsen tietoa mikrotietokoneiden historiasta noin 1970-luvulta tähän päivään saakka. Haen tietoa päättötyöhöni. Olen saanut tietoa tähän mennessä aika…

Kysytty

Tarvitsen tietoa mikrotietokoneiden historiasta noin 1970-luvulta tähän päivään saakka. Haen tietoa päättötyöhöni. Olen saanut tietoa tähän mennessä aika suppeasti ja kaipaisin syvällisempää tietoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikrotietokoneen historiasta voi etsiä tietoa mm. seuraavista kirjoista, jotka löytyvät Turun kaupunginkirjastosta:

Campbell-Kelly, Martin: Computer: a history of the information machine (1996)
Ceruzzi, Paul E.: A history of modern computing (1998)
Mikrotietokone Suomessa 1973-1993 (1993)
Tietotekniikan alkuvuodet Suomessa (1993)

Lisäksi CD-ROM -tietokanta Aleksista löytyy joukko artikkeleita vapaasanahaulla mikrotietokone ja historia, mm. Petteri Järvisen artikkelit "PC parhaassa iässä : 20 vuotta PC -tietokoneita", Tietokone 2001 (9), s. 53-59 sekä "Mikromaailman historia", Tietokone 1997 (11), 86-96. Aleksi -tietokantaa voit käyttää Turun kaupunginkirjastossa.

Internetistä voit lisäksi löytää hyödyllisiä linkkejä (esim. hakusanayhdistelmällä microcomputer and history). Tarkista vaikkapa seuraavat osoitteet:

http://exo.com/~wts/mits0013.HTM
http://www.msci.memphis.edu/~ryburnp/comp1200/history/microhist.html

Päättötyön kaltaista projektia varten kannattaa ehkä tiedontarpeesta riippuen kysellä materiaalia myös oman oppilaitoksen tai esim. Turun yliopiston tietojenkäsittelyopin laitoksen kirjastoista.