Tarvitsen tietoa Lapin sodasta 1944-1945 ruotsalaisille ystävilleni, jotka matkustavat kesällä Lappiin. Aineisto vain ruotsiksi tai englanniksi.

Kysytty

Tarvitsen tietoa Lapin sodasta 1944-1945 ruotsalaisille ystävilleni, jotka matkustavat kesällä Lappiin. Aineisto vain ruotsiksi tai englanniksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavassa joitakin Lapin sotaa koskevia ruotsin- tai englanninkielisiä kirjallisuusviitteitä Lappi-osaston kokoelmista ja Lapponica-tietopankista(http://www.lapponica.net ):

Paljon käytetty perusteos on Toivo T. Kailan aikalaishistoriikki Lapin sota, joka käännettiin heti ilmestyttyään myös ruotsiksi:

KAILA, Toivo T.: Kriget i Lappland. - Helsingfors : Söderström ; Stockholm : Fahlcrantz & Gummelius, 1950. - 290 s.

Lapin sotaa laajemmin käsittelevää tutkimuskirjallisuutta ei juuri löydy, varsinkaan muilla kielillä. Muusta aihetta sivuavasta kirjallisuudesta voisi suositella esimerkiksi:

ALAMÄKI, Yrjö: Kriget og Lapplands evakuering 1944-1945. - Torneå : Tornedalsrådet, 1994. - 94 bl.

BEREDSKAPSMINNEN från Övre Norrland 1939-1944. - Luleå : Tornedalica, 1994. - 271 s. (Tornedalica ; nr 12:3)

GYLLENHAAL, Lars: Slaget om Nordkalotten : Sveriges roll i tyska och allierade operationer i norr / Lars Gyllenhaal och James Gebhardt. - Lund : Historiska media, 1999, - 202 s.

RUNTTI, Susanna: På flykt till grannen. - Esbo : Kulturfonden för Sverige och Finland, 1994. - 96 s.

SOTA ja evakuointi Pohjoiskalotilla 1944-1945 = Krig og evakuering på Nordkalotten 1944-1945. - Muonio : Muonion kunta, 1996. - 287 s.
(Artikelsamling om krig och evakuering i norra Finland, Sverige, Norge och Sovjetunionen.)

ELTING, John R.: Battles for Scandinavia. - Alexandria, Virg. : Time-Life books, 1981. - 208 s.

URSIN, Martti: Pohjois-Suomen tuhot ja jälleenrakennus saksalaissodan 1944-1945 jälkeen. - Rovaniemi : Pohjois-Suomen historiallinen yhdistys, 1980. - 489 s.
(Diss., University of Oulu.)
English summary pp. 395-412: War damage and reconstruction in Northern Finland after the Lapland war of 1944-1945 ; pp. 396-399: The war in Lapland 1944-1945.)