Tarvitsen tietoa äänellä itkemisen perinteestä. Itkijänaisista esim. Martta Kuikka, Lyyli Arhipov. Löytyykö mitään äänitteitä em. aiheesta. Itkulaulujen…

Kysytty

Tarvitsen tietoa äänellä itkemisen perinteestä. Itkijänaisista esim. Martta Kuikka, Lyyli Arhipov. Löytyykö mitään äänitteitä em. aiheesta. Itkulaulujen sanoituksista, rakenteesta ym.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Itkuvirsiperinteestä löytyy runsaasti tietoa. Uusimpia tutkimuksia on Anna-Liisa TENHUSEN väitöskirja Itkuvirren kolme elämää, 2006. Kirjassa on myös esitelty itkijöitä, kuten Matjoi Plattonen ja Martta Kuikka.
Aino RÄTY-HÄMÄLÄISEN Raja-Karjalan kunnailta -kirjassa vuodelta 2002 on itkuvirsiperinteestä artikkelissa Mielikuvituksen hurjat laukat, s.77-100. Hyviä lähteitä aiheesta ovat myös:
RUNON ja rajan teillä. Kalevalaseuran vuosikirja 68, 1989.
KONKKA, Unelma: Ikuinen ikävä : karjalaiset riitti-itkut, 1985.
Martta Kuikasta on tehty dokumenttielokuva:
AITO itkijä - Martta Kuikka [Videotallenne], 2001.
Seuraavat CD-levyt löytyvät kirjastosta:
ECHOS de Finlande, 2003. - sisältää mm. Martta Kuikan esityksiä.
ITKUJA Karjalasta, Inkeristä, suomesta, 2000.

Näiden kirjojen ja av-aineiston saatavuutta ja lisää viitteitä voit katsoa Joensuun seutukirjaston aineistorekisteristä: http://jokunen.jns.fi/?formid=find2&sesid=1184739538&ulang=fin asiasanalla "itkut" tai "itkijät".

Artikkeliviitteitä saat kirjaston Käkönen-tietokannasta samoilla asiasanoilla sekä kohdehaulla, esim. "Kuikka, Martta": http://kakonen.jns.fi/ .Jos joku artikkeli kiinnostaa, lehdet löytyvät kirjastosta joko alkuperäisinä tai mikrofilminä.