Tarvitsen monipuolista tietoa Espanjasta. Onko Espanjassa esimerkiksi paljon järviä ja miten ne sijoittuvat kartalle? Minkälaista maankäyttöä Espanjassa…

Kysytty

Hei! Tarvitsen monipuolista tietoa Espanjasta. Onko Espanjassa esimerkiksi paljon järviä ja miten ne sijoittuvat kartalle? Minkälaista maankäyttöä Espanjassa esiintyy (metsäalueet,maatalousalueet,joutomaat jne) ? Lisäksi millä litosfäärilaatalla Espanja sijaitsee ja onko sijainnista haittaa (maanjäristyket,tulivuoret)? Minkälaisia tuulia ja sateita Espanjan yli liikkuu ja onko olemassa erilaisia "ilmastokausia" (kuivuus,sadekausi)?
Mitä luonnonvaroja Espanjassa esiintyy (kaivannaiset) ja millä alueilla? Onko lisäksi muita energianlähteitä? Löytyykö Espanjasta lisäksi teollisuusalueita ja mitkä ovat tärkeitä vienti-ja tuontituotteita?
Tässäpä on pähkinää purtavaksi! Uskon, että kirjastonhoitaja löytää vastaukset näihin kysymyksiin,joihin en itse ole löytänyt vastausta. :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Espanjan maaperästä on kyselty meiltä ennenkin, vastauksen voit lukea täältä: http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=819a7bf0-fd86-4c4…

Metsiä Espanjassa kasvaa lähinnä vain pohjoisilla vuoristoseuduilla. Yleisesti Espanjassa vallitsee Välimeren ilmastotyyppi, jota suurimmaksi osaksi vuotta leudontavat Atlantin suunnalta puhaltavat länsituulet. Toisinaan Espanjan yli puhaltavat myös Afrikan Saharasta puhaltavat tuulet, jotka tuovat tullessaan lämmintä ja kuivaa ilmaa. Monet vuoristot lisäksi tekevät paikallisesti ilmastosta hyvin vaihtelevan. Espanja voidaankin karkeasti jakaa kolmeen ilmastovyöhykkeeseen: Pohjoisessa (Galiciasta Pyreneiden länsiosaan) vallitsee kostea meri-ilmasto, keskiosissa (joka käsittää koko mesetan, sekä Guadalquivirin ja Ebron jokilaaksot) vallitsee tyypillinen manner-ilmasto ja itä- ja etelärannikolla on välimerellinen ilmasto kuumine kesineen ja leutoine talvineen.

Espanjan tärkeimpiä vientituotteita ovat autot, koneet, öljynjalostus- sekä rauta- ja terästeollisuuden tuotteet, oliiviöljy, viini, hedelmät, kemikaalit ja tekstiilit. Kaivannaistuotteita ovat muun muassa elohopea, lyijy, volframi, kivihiili ja sinkki. Espanjan rautamalmivarannot ovat ehtymässä.

Yksityiskohtaisempia vastauksia laajoihin kysymyksiisi löydät esimerkiksi seuraavista lähteistä:

Facta Tietopalvelu (Wsoyn Online Tietosanakirja)
- voit lukea tätä kirjastoissa
Kari, Risto: Maailman valtiot (Tammi, 2004)
Maailma tänään 10: Espanja ja Portugali (Tieteen kuvalehden kirjasto, 1998)
http://en.wikipedia.org/wiki/Spain
http://fi.wikipedia.org/wiki/Espanja

Teosten saatavuustiedot voit tarkistaa pääkaupunkiseudun Helmet -aineistotietokannasta: http://www.helmet.fi/

54 ääntä

Kommentit

Hei etsin koulun mantsan projektiin tietoa espanjasta. tarvitsen enää vain tietoa ilmastotyypistä!
jos joku on käynyt useamman kerran espanjassa, voipi hän kirjoittaa tänne ihan perustietoakin vastaukseksi!
Pitäisi myös kirjoittaa ihan sellaista fiktiotietoa, esim, että "kävelin espanjassa pehmeällä rantahiekalla..."
Mutta pitäisi kolmesta eri maasta tehdä semmoistakolme sivua faktatietoa...
Plus kaikki kertomukset, joista tulisi noin kuusi sivua per maa...
Ehdotukset ovat tervetulleita!

Kiitos jo etukäteen, jos nyt sattuu vastauksia tulla!

Tuossa yllä olevassa vastauksessa on aika hyvin tietoa ilmastotyypistä. Alkaa kohdasta Metsiä Espanjassa jne.