Tarvitseeko nykyisin verotukseen liittyviä papereita säästää? Tiedothan ovat olemassa sähköisinä. Jos jotain papereita säästetään niin mitä?

Kysytty

Tarvitseeko nykyisin verotukseen liittyviä
papereita säästää? Tiedothan ovat olemassa
sähköisinä. Jos jotain papereita säästetään niin mitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin viisaammilta eli varo.fi chatistä.
Siellä vastattiin, että kuusi vuotta kannattaa säästää kaikki verotukseen liittyvät paperit.
Verottajalla ei ole sähköistä tietokantaa esim. verotuspäätöksistä.

Chatti oli muuten tosi mukava ja kätevä käyttää.

20 ääntä

Kommentit

Toinen kirjaston vastaus:
http://www.kysy.fi/kysymys/veroilmoituksen-kuittien-sailytys-selvakieli…

Vero.fi-sivuston mukaan kaikkia kuitteja ei tarvitse säilyttää. Esimerkiksi palkka- ja lainatietoja koskevat tositteet voi hävittää heti, mikäli tiedot ovat oikein esitäytetyssä veroilmoituksessa. Mikäli korjaat esitäytetyn veroilmoituksen tietoja, tulee kuitit säilyttää. Kotitalousvähennykseen ja omaisuuden luovutukseen liittyvät kuitit tulee säilyttää. Sen sijaan asunnon ja työpaikan välisen matkan kulkemiseen liittyviä tositteita ei tarvitse säilyttää lukuunottamatta mahdollista ajopäiväkirjaa.

Vuoden 2009 kuitit saa hävittää nyt vuonna 2016, sillä säilytysaika on 6 vuotta verovuoden päättymisestä. Vuoden 2010 kuitit hävitetään vasta vuodenvaihteen jälkeen.

Poikkeuksena ovat omaisuuden hankinta- ja perusparannusmenoihin liittyvät kuitit, jotka tulee säilyttää pitempään.

Mikäli paperien säilytys tuottaa hankaluuksia, voi kuitit säilyttää myös sähköisessä muodossa.