Tarvisisin tietoa/esimerkkejä/linkkejä siitä, miten vanhaksi eri eläimet ja kasvit voivat elää.

Kysytty

Tarvisisin tietoa/esimerkkejä/linkkejä siitä, miten vanhaksi eri eläimet ja kasvit voivat elää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eläimen koon ja eliniän välillä on selvä yhteys: mitä kookkaampi eläin, sitä pidempi elämä. Kun paino 30-kertaistuu, elinikä kaksinkertaistuu. Esim. myyrä elää kaksi kertaa niin kauan kuin päästäinen ja rusakko kaksi kertaa niin kauan kuin myyrä. Kaikkiin lajeihin se ei päde: ihminen eläisi tämän laskutavan mukaan vain 27-vuotiaaksi.

Vanhimmaksi eläneet eläimet löytyvät kilpikonnista (vanhin tiedetty norsukilpikonna on yli 150-vuotias), valaista (Grönlanninvalas elää jopa 200-vuotiaaksi) ja simpukoista (Suomen vanhimmat eläimet Jokihelmisimpukat voivat elää yli 100-vuotiaiksi). Norsujen elinikä jää "vain" 60-70 vuoteen.

Lyhyen elämän elävät esim. jotkin päiväperhoslajit (alle 2 kuukautta) tai nisäkkäistä ruskopussikärpät (alle vuoden).

Nämä tiedot ja lisää aiheesta löytyvät kahdesta artikkelista: Lisäänny tai kuole (Tieteen kuvalehti 2004, nro 12, s. 38-49) ja Ikäkysymyksiä (Suomen luonto 2004, nro 2, s. 67).

Vanhimmat puut ovat pohjois-amerikkalaiset vihnemänty (jopa yli 5000 vuotta), mammuttipetäjä (yli 3000 vuotta) ja punapuut (yli 2000 vuotta). Suomen pitkäikäisimmät puut ovat kataja (jopa yli 1000 vuotta), mänty (jopa yli 1000 vuotta) ja lehtipuista tammi (jopa 1000 vuotta). Nämä tiedot ovat peräisin tästä linkistä:

http://www.tsv.fi/ttapaht/026/eronen.pdf