Tarvisin tietoa koripalloilijan vammoista, liikkuvuusharjoittelun vaikutuksista elastisuuteen (kimmoisuuteen) ja yleistietoa koripallosta. Miten te…

Kysytty

Tarvisin tietoa koripalloilijan vammoista, liikkuvuusharjoittelun vaikutuksista elastisuuteen (kimmoisuuteen) ja yleistietoa koripallosta. Miten te kirjastonhoitaja lähtisitte suorittamaan tiedon hakua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyviä tiedonlähteitä liikunta- ja urheilualalla ovat mm. Lahden ammattikorkeakoulun ja Jyväskylän yliopiston kirjastojen tietokannat, koska molemmissa oppilaitoksissa voi opiskella liikunta-alaa. Hakusanana kannattaa ehkä käyttää vain asiasanaa koripallo, ja käydä läpi löytyneitä nimekkeitä etsien niiden joukosta itselle parhaiten sopivat. Kovin tarkasti asiasanoittamalla saattaa moni hyödyllinen lähde jäädä löytymättä.

Lahden ammattikorkeakoulun Masto-tietokannasta löytyy esim. tämä:
- Koripallovammojen ennaltaehkäisy : koulutusprojekti juniorivalmentajille / Anu Kärkkäinen, Sanna Soikkeli (1998)
Masto: http://masto.amkit.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?PAGE=Exit&SEQ=2008031815314…

Jyväskylän yliopiston Jykdoc-tietokannan kautta uutta tietoa koripallosta löytyy esim. näistä:
- Kuormittumisen ja palautumisen seurantajärjestelmän kehittäminen lento- ja koripallossa / Mikko Häyrinen ... [et al.] (2007)
- Koripalloilijan fyysisen suorituskyvyn muuttuminen kesäharjoittelu- ja pelikauden aikana / Mikko Tupamäki (2007)
- Koripallovalmennus / Jyrki Suhonen (2004)
- Precompetitive state anxiety, self-confidence and athletic performance in volleyball and basketball players / Kristjan Kais (2005)

Jyväskylän yliopiston opinnäytetyöt ovat luettavissa sähköisessä muodossa Jykdoc-tietokannan kautta:
https://jykdok.linneanet.fi/

Artikkelitietokanta Arton kautta löytyy mm. tällaisia artikkeleita:
- Joka kymmenes loukkaantuu - hampaatkin voi suojata / Risto Tuominen (Kori-lehti, 1994, nro 3, s. 26)
- Lento- ja koripalloilijan vammat / Urho Kujala (Valmennus & Kunto, 1994, nro 7, s. 22-24)
- Lähikuvassa Harri Heliö ja "tyypilliset koripallovammat" (Kori-lehti, 2002, nro 1, s. 30)
- Nopeus ja ketteryys koripallossa / Ari Tammivaara (Kori-lehti, 2002, nro 6, s.18-19)
- Voiko polvivammoja ehkäistä? / Pia Kettunen (Kori-lehti, 2004, nro 2, s. 31)

Artoa voi käyttää yliopistojen, ammattikorkeakoulukirjastojen ja yleisten kirjastojen verkoissa:
https://arto.linneanet.fi/