Tarvisin tietoa Èmile Zolan kirjan Nana vaikuttavuudesta. Miksi kirjaa pidetään vaikuttavana?

Kysytty

Tarvisin tietoa Èmile Zolan kirjan Nana vaikuttavuudesta. Miksi kirjaa pidetään vaikuttavana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pekka Vartiaisen Länsimaisen kirjallisuuden historiassa (BTJ, 2009) kerrotaan Émile Zolan (1840-1902) asemasta kirjallisuudenhistoriassa. Yleisen positivistisen suuntauksen vanavedessä Zola siirsi aikakauden ihanteet kirjallisuuteen, hänet mainitaan jopa naturalismin pääteoreetikoksi. Naturalistisen romaanin päähyveenä Zola pitää objektiivisuutta; todellisuudenkuvauksen tuli olla täsmällistä, konkreettista ja dokumentaarista ja romaanin tulisi toimia myös yhteiskunnallisten olojen muokkaajana.
Nana (1880, suom. 1930) on osa laajempaa romaanisarjaa Les Rougon-Macquart. Vartiainen mainitsee sen herättäneen aikanaan laajan keskustelun uskaliaan sisältönsä ja julman ihmiskuvauksensa vuoksi.
Lisää analyysiä Zolan kirjallisen tyylin vaikutuksista myöhempään kirjallisuuteen löydät mm. Bettina L. Knappin Zola-elämäkerrasta (Ungar, 1980) sekä Liisa Saariluoman teoksesta Muuttuva romaani (Karisto,1989).
Erityisesti Nanaa käsitellään mm. Charles Bernheimerin artikkelissa Prostitution in the Novel (A new history of French literature, ed. Dennis Hollier, Harvard University Press 1994). Mielenkiintoinen saattaisi olla myös Pia Hentusen pro gradu -työ Jyväskylän yliopiston kirjallisuuden laitokselle vuodelta 1999; Viehkeä Venus ja Rupisammakko : suurennuslasin alla rumuus, kauneus ja ruumiillisuus Emile Zolan Nanassa ja Patrick Süskindin Parfyymissa.
Englanninkielisessä Wikipediassa on Nana-romaanista artikkeli, jossa kerrotaan mm. sen saamasta valtavasta huomiosta ja myyntimenestyksestä heti ilmestymisen jälkeen, osoite http://en.wikipedia.org/wiki/Nana_(novel)