Tarkoitus on lähteä autoilemaan keväällä reiluksi viikoksi manner-Espanjaan Kastilia-Manchan ja Kastilia-Leonin seudulle: Toledo, Ciudad Real, Trujillo,…

Kysytty

Tarkoitus on lähteä autoilemaan keväällä reiluksi viikoksi manner-Espanjaan Kastilia-Manchan ja Kastilia-Leonin seudulle: Toledo, Ciudad Real, Trujillo, Caceres, Salamanca.

1) tietokirjapuoli: mitkä suositeltavia opaskirjoja kaupunkien ja maakuntien oppimiseksi?
2) mitkä kaunokirjalliset teokset teokset kertovat näiden alueiden ja kaupunkien elämästä? (Miguel de Cervantes on tiedossa.) Yhtä hyvin historia kuin nykypäiväkin käy.

Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomenkielisistä matkaoppaista ainakin Näe ja koe -sarjan Espanja (Tammi, 2009) käsittelee mainitsemiasi alueita. Englanninkielisistä löytyy Lonely planet -sarjan Spain (2009) sekä Back roads Spain (Dorling Kindersley, 2010), joka käsittelee nimenomaan automatkailua Espanjassa.

Espanjan historiasta kertovat esim. Juan Lalagunan Matkaopas historiaan : Espanja (UniPress, 2010), Antony Beevorin Taistelu Espanjasta : Espanjan sisällissota 1936-1939 (WSOY, 2006) ja Jorma Multasen Suomalaisena Espanjan sisällissodassa (K&T Design, 2010). Kirjeenvaihtajana Espanjassa vuosina 1988-1991 toiminut Markku Saksa on kirjoittanut Espanjan arkipäivästä ja oloista kirjan Don Quijoten maassa : reportaasi Espanjasta (WSOY 1992).

Kaunokirjallisuuden puolelta löytyy ainakin seuraavat:
Eby, Cecil D.: Alcazarin piiritys (WSOY, 1968) (sisällissota, Toledo)
Maailmankirjallisuuden kultainen kirja : Espanjan ja Portugalin kultainen kirja, toim. Tyyni Tuulio (WSOY, 1954) (antologia, sisältää useita aluetta käsitteleviä tekstejä)
Frank, Bruno: Tuulimyllyt : romaani Miguel de Cervantes Saavedrasta (Tammi, 1949)

Espanjalaiselta esseistiltä, kirjailijalta sekä filosofilta Miguel de Unamuno y Jugolta on suomennettu useita teoksia. Unamuno toimi muun muassa Salamancan yliopiston rehtorina.