Tarkoitukseni on koota 1910-luvun lauluista kirja, jota ajattelin tarjota kustantajille. Tarvitsenko näin vanhoista kappaleista jotain tekijänoikeuslupia? Jos…

Kysytty

Tarkoitukseni on koota 1910-luvun lauluista kirja, jota ajattelin tarjota kustantajille. Tarvitsenko näin vanhoista kappaleista jotain tekijänoikeuslupia? Jos tarvitsen, mistä ne voin saada ja paljonko ne maksavat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen täytyy vastata hiukan laveasti, koska en tiedä, tarkoittaako "lauluista koottu kirja" tekstikirjaa vai nuottijulkaisua. Periaatteeseen tämä ei vaikuta, mutta kylläkin mahdollisiin jatkotoimiin. Vastaan varmuuden vuoksi molempiin.

Tekijänoikeus ei määräydy teoksen iän mukaan. "1910-luvun laulu" ei ole tässä suhteessa merkitsevä tieto. Yksittäisen tekstin tai sävellyksen tekijänoikeudellisen suojan määrää tekijän kuolinvuosi. Jokainen teos on suojattu tekijän elinajan ja sen jälkeen vielä 70 vuotta. Jos tekijä elää 100-vuotiaaksi, hänen nuoruudessaan tekemänsä laulu voi olla suojattu 150 vuotta. Sibeliuksen teokset ovat edelleen suojattuja, koska hän eli pitkän elämän.

Jokainen kokoelmaan ajateltu laulu täytyy siis käydä läpi siitä näkökulmasta, onko teos vapaa vai ei. Nuottien osalta lakia tulkitaan nykyään niin, että vaikka säveltäjä olisi jo vapaa, mutta tekstin tekijä edelleen suojattu, koko laulu on suojattu. Tästä syystä esimerkiksi Oskar Merikannon 1911 säveltämä Nälkämaan laulu on edelleen suojattu, koska Ilmari Kianto kuoli vasta vuonna 1970 ja hän vapautuu vasta vuoden 2041 alussa. Teksteissä riittää tieto runoilijan kuolinvuodesta.

On tietysti todennäköistä, että monet 1910-luvulla suositut tai julkaistut laulut ovat jo tekijänoikeudellisesti vapautuneet, mutta kuten edellä olevista esimerkeistä voi päätellä, välttämättä ei näin ole. Jokaisen tekijänoikeudellisesti edelleen suojatun laulun julkaisemiseen tarvitaan lupa. Tässä kohden muuttuu myös merkitykselliseksi se, tehdäänkö puhdasta tekstikirjaa vai nuottijulkaisua. Musiikin julkaisuoikeuksia hallinnoi Suomessa Teosto ry, jonka kautta luvat suojattujen sävellysten ja niitten tekstien osalta hoituvat. Jos aikoo tarjota nuottijulkaisua jollekin kustantajalle, todennäköisesti siellä edellytetään, että tekijänoikeuskysymykset on selvitetty. Nuottikuvan tuottamiseen liittyviä asioita en tässä käsittele. Teoston luvat ovat maksullisia, mutta korvaus riippuu niin monesta tekijästä, ettei sitä voi noin vain arvioida. Yksittäisen laulun julkaisulupa voi maksaa kymmeniä euroja.

Pelkkien tekstin osalta tilanne on toinen. Sanasto ry hoitaa varsinkin elossa olevien kirjailijoitten edunvalvontaa, mutta sillä ei ole Teoston tavoin oikeutta edustaa sellaisiakin tekijöitä, jotka eivät ole tehneet järjestön kanssa edunvalvontasopimusta. Pahimmassa tapauksessa joutuu lupaa pyytämään suoraan tekstin tekijältä tai hänen perikunnaltaan. Lupien hinnoista en uskalla sanoa mitään. Tekijä voi antaa vähäiseen käyttöön luvan ilmaiseksikin. Sanasto ei edusta ulkomaisia kirjailijoita, joten heidän kohdallaan tilanne mutkistuu entisestään.

Vielä yksi ylimääräinen mutka aiheutuu teoksista, joiden tekijää tai kuolinvuotta ei tiedetä. Ns. kansanlaulut ovat kaikille vapaata aineistoa, mutta kaikki perinnesävelminä tai -runoina pidetyt eivät sellaisia ole, eikä kaikkien tekijöiden henkilöllisyyttä tiedetä. 1900-luvun alussa julkaistiin paljon runoja salanimillä, joiden takana olevia ihmisiä ei enää tiedetä. Tekijänoikeus suojaa automaattisesti myös näissä tapauksissa, joten kokoelman tekijän ei auta kuin ottaa riski ja laittaa esipuheeseen tai nimiösivun kääntöpuolelle huomautus siitä, että tekijänoikeudelliset asiat on pyritty selvittämään mahdollisuuksien mukaan, mutta jos joku katsoo oikeuksiaan loukatun, ottakoon yhteyttä kustantajaan tai tekijään. Näin joutuvat isojen kokoelmien tekijät melkein aina tekemään.

Voin antaa tarkentavia vastauksia sähköpostin välityksellä.

Heikki Poroila