Tarkoittavatko vakuus, vakuusmaksu, takuuvuokra, vuokravakuus ja vuokratakuu samaa asiaa? Kaikkia näitä termejä näkee ja vähän sekaisin, mutta joillain…

Kysytty

Tarkoittavatko vakuus, vakuusmaksu, takuuvuokra, vuokravakuus ja vuokratakuu samaa asiaa? Kaikkia näitä termejä näkee ja vähän sekaisin, mutta joillain sivustoilla sanotaan, että vain vakuus(maksu) kattaa vuokralaisen asuntoon aiheuttamat vauriot ja tekemättömän loppusiivouksen. Eli takuuvuokra, vuokravakuus ja vuokratakuu kattaisivat vain maksamattomat vuokrat. Laki (AHVL pykälä 8) puhuu vakuudesta vahingon varalle. Mites on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lakia asuinhuoneiston vuokrauksesta (AHVL) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481 sovelletaan nimensä mukaan asuinhuoneistojen vuokraan. Tämän lain 8 §:n mukaan vuokrasopimuksen vahingon varalle voidaan asettaa vakuus.

Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta : kommentaari / Kanerva, Ari; Kuhanen, Petteri, Ahsanullah, Tarik. Suomen Kiinteistöliitto, kiinteistömedia 2021. 4., uudistettu painos https://eduskunnankirjasto.finna.fi/Record/ekk.994245633806250 on AHVL:n pykäläkohtainen kommentaariteos, jota voin suositella, jos haluaa perehtyä AHVL:n sisältöön.

AHVL:n mukaan vakuus voidaan asettaa vuokranmaksun tai muiden sopimusehtojen laiminlyönnin varalta. Vuokranantaja voi esim. kärsiä vahinkoa siitä, että vuokralainen on huonolla hoidolla tai jopa tahallisesti aiheuttanut vahinkoa asunnolle. Vakuus voidaan asettaa myös vuokralaisen eduksi. Jos vuokralainen esim. muuttaessaan tekee kalliin remontin huoneistossa, saattaa hän vaatia vakuuden vuokranantajalta siltä varalta, että vuokrasopimus päättyisi ennenaikaisesti. Vuokranantajan asettamat vakuudet ovat kuitenkin vuokrasopimuksissa harvinaisia. Vuokrasopimuksissa yleisimmin käytetty vakuus on raha, mutta vakuutena voidaan käyttää myös esim. tavaraa, kiinteää omaisuutta tai osakkeita (katso tarkemmin Kanerva et. al. teos s. 84-90).

Laissa asuinhuoneistoista käytetään termiä vakuus vahingon varalle. Tällä tarkoitetaan, kuten edellä mainitsin, vakuutta vuokranmaksun tai muiden sopimusehtojen laiminlyöntien varalle. En ole löytänyt tarkkaa määritelmää termeille vakuusmaksu, takuuvuokra, vuokravakuus ja vuokratakuu. Vuokralaiset ry:n sivuilla todetaan, että vuokravakuus kattaa vain maksamattomat vuokrat, kun taas vakuus kattaa kaikki sopimusrikkomuksesta johtuvat vahingot. Suosittelen, että olet Vuokralaiset ry:n asiakaspalveluun yhteydessä ja tiedustelet asiaa heiltä tarkemmin. Vuokralaiset ry:n yhteystiedot löydät seuraavalta sivulta: https://www.vuokralaiset.fi/