Otsikko
Tarkoittaako sukunimi Tiainen kyseistä lintua vai perustuuko se johonkin muuhun?

Kysytty

Tarkoittaako sukunimi Tiainen kyseistä lintua vai perustuuko se johonkin muuhun?

Vastaus

Vastattu

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan Sukunimet-kirjan mukaan Tiainen perustuu linnun nimeen.

"Nimettävää on voitu alkaa kutsua Tiaiseksi ruumiillisten tai henkisten ominaisuuksien (pieni, vikkelä, nopeaälyinen tms.) perusteella tai siksi, että tuttujen eläinten nimityksistä on saatu luonteva malli yksilöidä niin henkilö kuin koko sukukin."