Tarkoittaako nimi Annu mitään muilla maan kielillä?

Kysytty

Tarkoittaako nimi Annu mitään muilla maan kielillä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen Suuri Etunimikirja (1997) mainitsee nimien Annu, Annukka ja Annuli olevan kutsuma- ja hellittelymuotoja nimelle Anna. Anna Saarikallion ja Johanna Suomalaisen teos Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (2007) mainitsee Annun lempinimenä useille a-kirjaimella alkaville naisennimille kuten Anita ja Anneli. Anna on alkuperältään hepreaa ”armoa” tarkoittavasta nimestä Hannah. Annalla ja sen johdannaisilla nimillä kuten Annu on siis raamatulliset juuret, olihan Pyhä Anna Neitsyt Marian äiti.

Nykysuomen tietosanakirja muinaisesta egyptiläisestä Heliopoliksen kaupungista puhuessaan mainitsee sen nimen olevan Egyptin kielellä ”Anu” (myös Annu tai Lunu ja raamatussa Oon). Heliopolis sijaitsee Niilin suistossa Kairon koillispuolella ja se on vanhin egyptiläisen auringonjumala-kultin asemapaikka ja toimi pitkään Egyptin hengellisenä ja uskonnollisena keskuksena. Myöhemmin kaupunki tunnetaan kreikankielisestä nimestään, joka tarkoittaa auringon kaupunkia, ja osa lähteistä kertoo sen egyptiläisen nimen tarkoittaneen suoraan käännettynä ”pilarien paikkaa”. Syynä tähän nimitykseen voi olla Atumin temppelin edessä seisoneesta kahdesta valtavasta obeliskista. Kaupunki tarun mukaan sai alkunsa egyptiläisen mytologian yhdestä tärkeimmistä jumalista, Atumista. Teos Egypti – Faraoiden maa (Schulz ja Seidel 2000) kertoo Atumin olleen yksi egyptiläisen jumaltaruston luojajumalista ja häntä pidettiin ”Jumalten isänä” ja ”täydellisenä jota ei ole vielä olemassa”. Tämän täyttymyksen voisi osaltaan toteuttaa hänestä johdettu auringon jumala Ra (tunnetaan myös nimellä Re). Myöhemmin jumalhahmo Ra liitettiin yhteen jumala Amonin kanssa (”salattu” tai ”näkymätön”) ja lopputuloksena oli koko jumaltarustoa hallitseva isähahmo Amon-Ra, jonka palvonta on lähtöisin Theban alueelta. Tässä palvonnassa voidaan nähdä myös taustalla alkuperäinen jumala Atumin taru.

Lisää tietoa Heliopoliksesta, Atumista ja Egyptin moninaisesta muinaisesta jumaltarustosta voi etsiä Egyptin historiaa käsittelevistä teoksista. Anna-nimen johdannaisiin voi tutustua lähemmin edellä mainittujen kirjojen lisäksi selailemalla muita nimien selityksiin liittyviä teoksia.