Tarkoitetaanko Suomessa kaupunkiväestöllä kaikkia niitä ihmisiä, jotka asuvat sellaisessa kunnassa, joka käyttää kaupunki-nimitystä? Jos näin on, niin se on…

Kysytty

Tarkoitetaanko Suomessa kaupunkiväestöllä kaikkia niitä ihmisiä, jotka asuvat sellaisessa kunnassa, joka käyttää kaupunki-nimitystä? Jos näin on, niin se on mielestäni hassua, koska osa heistä asuu maalla ja osassa näitä kuntia suurimmankaan taajaman väkiluku ei ylitä 15 000 asukasta, minkä verran pitää vähintään olla asukkaita, jotta taajama määriteltäisiin kaupunkimaiseksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirja määrittelee kaupunkiväestön kaupungeissa asuvaksi väestöksi. Esimerkiksi kaupungin tai taajaman väkiluvulla ei tässä ole merkitystä.