Tanskan kuninkaalliset käyttävät usein näyttävää kultaista käätyä, jossa alimpana roikkuu valkoinen elefantti. Kääty on kaiketi kunniamerkki, mutta miten tuo…

Kysytty

Tanskan kuninkaalliset käyttävät usein näyttävää kultaista käätyä, jossa alimpana roikkuu valkoinen elefantti. Kääty on kaiketi kunniamerkki, mutta miten tuo elefantti liittyy Tanskaan?

Vastaus

Vastattu

Tanskan vanhin ritarikunta on Elefanttiritarikunta, jonka syntysanat on lausuttu kuningas Kristian I:n Roskildessa 9.10.1464 julkaisemassa peruskirjassa. Ritarikunnan nimi oli tällöin Jumalan Äidin ritarikunta. Sen kuningas oli perustanut v. 1462 ja siihen kuului 50 aatelista naista ja miestä. Jäsenmerkkinään he käyttivät kaulaketjua, josta riippui Neitsyt Mariaa kuvaava mitali. On luultavaa, että ketju muodostui elefanttikuvioista.

Ritarikunnan ja elefanttien yhteys todistettiin kuitenkin vasta v. 1508, jolloin prinssi Kristian, myöhemmin kuningas Kristian II, myönsi ritarikunnan hiippakuntarovastille Erik Walkendorffille virkavaakunan, jossa sinisellä pohjalla oli kultainen elefantti ranskalaisten liljojen ympäröimänä. Kuningas Hansin hautakivessä vuodelta 1513 (Odenseen Pyhän Knudin kirkossa) kuningas on kuvattu kantamassa ketjua, jonka muodostavat elefantit ja kannukset.

Ritarikuntamerkki on kultainen, valkoemaloitu elefantti, jonka selässä on siniemaloitu vartiotorni ja mauri keihäineen. Merkin keskustan muodostaa timanttiristi ja sen kääntöpuolelle on sijoitettu hallitsijan nimikuvio. Kultaisen ketjun muodostavat tornikuviot ja elefantit. Elefanttien keskellä on kirjain "D" (Dacia = Tanska, keskiajan latinaa).

Sille ei kuitenkaan ole löydetty pätevää selitystä, miksi elefantista alun perin tuli Tanskassa ritarikuntasymboli.

Lähteet:
Eurooppalaiset kunniamerkit värikuvina
THE HISTORY BEHIND THE ORDER OF THE ELEPHANT (kongehuset.dk)