Olenko nähnyt Rothkon teoksia turkulaisessa galleriassa 80-luvulla?

Kysytty

Tänään tulee telkkarista dokumentti Mark Rothkosta. Mieleeni putkahti, olenko nähnyt Rothkon teoksia turkulaisessa galleriassa 80-luvulla. Galleria oli Aninkaistenkadun ja Yliopistonkadun kulmassa. Se on lopettanut toimintansa aikoja sitten. Yritin googlata, mutta en löytänyt mitään hyödyllistä. Mistä tällaista tietoa voisi löytää? Vanhoissa Turun sanomissa on todennäköisesti arvio näyttelystä (jos sellaista näyttelyä on ollut), mutta onko Turun sanomilla digitoitu arkisto? Jos on, miten sieltä pääsee hakemaan arvosteluja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisradion toimittaja Jonni Aromaan artikkelin mukaan Rothkon näyttelyä ei ole ollut Suomessa https://yle.fi/uutiset/3-7846064

Turun Sanomien mukaan toimituksessa on sähköinen arkisto vuodesta 1994 lähtien, mutta varsinaista ulkopuolisille asiakkaille vapaasti selattavaa arkistoa ei ole. Lehden vanhasta leikearkistosta ei löytynyt mitään turkulaisen gallerian arvostelua, vain Mark Rothkon näyttelyarvostelu Tate Gallerysta 7.3.1986.

.