Tämän vuoden Wienin filharmonikkojen uudenvuoden konsertissa esiintyi 'väliajalla' pienempi kokoonpano. Soittiko se yhden Shostakovichin kappaleen? Olen…

Kysytty

Tämän vuoden Wienin filharmonikkojen uudenvuoden konsertissa esiintyi 'väliajalla' pienempi kokoonpano. Soittiko se yhden Shostakovichin kappaleen? Olen yrittänyt jäljittää erästä kappaletta, jonka kuulin taannoin jossain radio-ohjelmassa ja mielestäni se soitettiin tuossa väliaikafilmissä, mutta kappaleen nimi meni valitettavasti minulta taas ohi.

Shostakovichin tuotanto on niin laaja, etten ole tuota nimenomaista kappaletta onnistunut jäljittämään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En itse katsonut tuota konserttia, mutta netistä YouTubesta löysin videon Happy global 2012 from Vienna (Music in the air / Musik in der Luft)(http://www.ipolitics360.com/Videos/HappyGlobal2012fromViennaMusicinthea…), joka ilmeisesti esitettiin väliajalla ja jonka musiikin esitti The Philharmonics -niminen kokoonpano. Nettisivun oikeassa reunassa on kerrottu, mitä sävellyksiä "elokuvassa" on käytetty: "2. Waltz no.2 (Dmitri Shostakovich)". Tämä kappale alkaa noin 2 minuutin kuluttua videon alusta.

Tämä Šostakovitšin tunnettu valssi löytyy esim. kirjastojen luetteloista nimellä:

Sarjat, kamariork., nro 2. Nro 7, Valssi II

Tästä sarjasta käytetään esim. julkaisuissa myös nimitystä Jazz-sarja nro 2 ja Sarja varieteeorkesterille.

Suomalaisten yleisten kirjastojen luetteloissa Shostakovichin nimi kirjoitetaan Šostakovitš, Dmitri.