Tämä voi tuntua vähän hassulta kysymykseltä. Mutta olen usein miettinyt, mitä ihmisessä tapahtuu vanhetessa. Olen pian 60 vuotias ja olen harrastanut juoksua…

Kysytty

Hei! Tämä voi tuntua vähän hassulta kysymykseltä. Mutta olen usein miettinyt, mitä ihmisessä tapahtuu vanhetessa. Olen pian 60 vuotias ja olen harrastanut juoksua melkein 50 vuotta. En ole mikään kilpaurheilija koskaan ollut, mutta esim. kymmenen kilometrin juoksin lähes 43 minuuttiin parikymppisenä ja nyt aikaa menee puoli tuntia enemmän ja joskus vieläkin enemmän ja silti tunnen olevani ihan hyvässä kunnossa. Mistähän se vauhdin "hiipuminen" johtuu, vaikka silti tuntuu tosiaan että hyvin menee. Mitä ihmisessä tapahtuu noin yleisesti ottaen..ja miksi silti tuntuu hyvältä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiaa käsitellään lyhyesti Matthew MacDonaldin kirjassa Näin kehosi toimii (Docendo, 2010). Siinä on esimerkiksi tietoisku lihasten vanhenemisesta (s. 77) ja artikkeli vanhenemisen mekanismeista. Kirja on saatavilla kaikissa Vanamo-kirjastoissa (Hattula, Hämeenlinna, Janakkala).

Ikääntymisestä on moniakin kirjoja eri näkökulmista. Niitä voi hakea verkkokirjastosta esim. juuri hakusanalla "ikääntyminen"
https://www.vanamokirjastot.fi/

UKK-instituutin sivuilla on paljonkin tietoa liikunnasta yleisesti ja suhteessa ikääntymiseen.
https://www.ukkinstituutti.fi/tietoa_terveysliikunnasta/liikkumaan/aloittajan_liikuntaopas/ikaantyminen_ja_liikunta

Terveysverkon Tietopankissa on asiaa ikääntymisen vaikutuksista elimistöön:
https://www.terveysverkko.fi/tietopankki/terveysliikunta/ikaantymisen-vaikutukset-elimistoon/