Tämä kysymys varmaan kuuluisi ehkä viranomaisille, mutta tämähän on yleistä tietoa. Minulla on vuonna 1979 saatu ajokortti eli se vanha ABC ja siihen ei ole…

Kysytty

Hei! Tämä kysymys varmaan kuuluisi ehkä viranomaisille, mutta tämähän on yleistä tietoa. Minulla on vuonna 1979 saatu ajokortti eli se vanha ABC ja siihen ei ole mitään lisiä ajettu, vaan se sama on edelleen. Minkälaista autoa saan ajaa sillä. Kuorma-autoapa hyvinkin ilman perävaunua, mutta kuinka painavaa. Saanko esim. kirjastoautoa ajaa, ei ammattimaisesti, mutta vaikka siirtää paikasta toiseen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin sivustolta saat tietoa ajokorttiluokista:

http://www.trafi.fi/autoilu/ajokortit/ajokorttiluokat

Alla on myös linkit valtion säädöstietopankki Finlexin säädökset ajantasaisena -tietokantaan.

Ajokorttilaki 386/2011
4 § Ajokorttiluokat
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386?search%5Btype%5D=pi…

Valtioneuvoston asetus ajokorteista 423/2011
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110423

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Trafi vastasi:
Hei,

ABC-ajokortilla saa ajaa moottoripyörän ja henkilöauton lisäksi myös kuorma-autoa. C-ajokorttiluokassa kuorma-auton painolle ei ole määriteltyä ylärajaa.
Kuorma-auton kuljettaminen Ilman kuorma- (ja linja-auton) kuljettajilta vaadittavaa ammattipätevyyttä on rajallista.
Kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä annetun lain mukaan ammattipätevyyttä ei vaadita kuljettajalta seuraavissa ajosuoritteissa.

Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
1) ajoneuvon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45 kilometriä tunnissa;
2) ajoneuvo on poliisin, pelastustoimen tai pelastusalan koulutuksesta vastaavan oppilaitoksen, ensihoitopalvelun, puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen käytössä niiden tehtäviin liittyvissä kuljetuksissa taikka poliisitehtäviä hoidettaessa Tullin käytössä; (28.12.2012/1083)
3) ajoneuvoa koeajetaan tai siirretään korjaamisen, huoltamisen tai katsastamisen yhteydessä, siirretään varikkoalueella pesun, siivouksen tai tankkauksen yhteydessä, koeajetaan ajoneuvon parantamiseksi teknisesti taikka koeajetaan uusi tai muunnettu ajoneuvo ennen ajoneuvon liikenteeseen hyväksymistä; (28.12.2012/1083)
4) ajoneuvoa käytetään kiireellisessä hätätilanteessa pelastustarkoituksiin poliisin tai pelastusviranomaisen taikka poliisitehtäviä hoidettaessa tullin tai rajavartiolaitoksen määräyksen perusteella;
5) ajoneuvoa käytetään ajo-oikeuden tai tässä laissa tarkoitetun perustason ammattipätevyyden tai jatkokoulutuksen saamiseksi annettavassa ajo-opetuksessa;
6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;
7) linja-autoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin henkilökuljetuksiin, jotka suoritetaan kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa; taikka
8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa.
Jos tarkennetaan vastausta koskemaan kirjastoautoa, niin kirjastoauton kuljettamiseen vaaditaan C-luokan ajokortti, jos ajoneuvon kokonaismassa on yli 7500 kg. Jos ajoneuvon kuljettamiseen vaaditaan C-luokan ajokortti, niin ammattipätevyyslain mukaan ajoneuvo luokitellaan kuorma-autoksi.

Ystävällisin terveisin

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
Kumpulantie 9, 00520 Helsinki
PL 320, 00101 Helsinki
www.trafi.fi