Tämä kysymys askarruttaa meitä työpaikalla. Vaikka Yhdysvallat ja Neuvostoliitto/Venäjä ovat usein olleet sotatoimissa tukemassa vastakkaisia osapuolia, onko…

Kysytty

Tämä kysymys askarruttaa meitä työpaikalla. Vaikka Yhdysvallat ja Neuvostoliitto/Venäjä ovat usein olleet sotatoimissa tukemassa vastakkaisia osapuolia, onko todella niin, että mainitut maat eivät koskaan ole olleet keskenään taistelukentällä - siis aseellisessa taistelutilanteessa - toisiaan vastaan? Oliko tällaista tilannetta koskaan historian kuluessa ollut olemassa esimerkiksi Korean tai Vietnamin sodassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtioina Venäjä/Neuvostoliitto ja Yhdysvallat eivät todellakaan ole koskaan olleet sodassa toisiaan vastaan. Mutta kuten kysyjä olettaa, ovat - sikäli kun tiedämme - niiden sotilaat joskus taistelleet toisiaan vastaan.

Venäjän sisällissodan aikaan vuosina 1918-1922 Yhdysvallat oli siirtänyt joukkojaan Venäjän Kaukoitään, mutta tiedossa ei ole, taistelivatko ne mitään sodan venäläistä osapuolta vastaan. Todennäköisesti Yhdysvallat vetäytyivät alueelta ennen kuin bolševikit, joita sisällissodan lopputuloksen vuoksi voi kai pitää Venäjän/Neuvostoliiton valtion edustajina, varsinaisesti vakiinnuttivat täällä valtansa.

Korean sodassa 1950-1953 Pohjois-Korean armeija oli Neuvostoliiton aseistama ja kouluttama. Taisteluihin osallistuivat myös neuvostoilmavoimat, jolloin uudet Mig-15 koneet osoittivat tehonsa. Lentoyksiköitä vaihdettiin muutaman kuukauden väliajoin, jolloin sotakokemusta sai kaksitoista hävittäjädivisioonaa. Kerrallaan koneita oli noin kolmesataa, taistelulentoja sotapäiväkirjaan kertyi yhteensä 63000, lentokoneita menetettiin kolme-neljäsataa ja lentäjiä 125. Neuvostolentäjät käyttivät kiinalaisia univormuja.
Voi tietysti kysyä, olivatko Yhdysvallat ja Neuvostoliitto Koreassa valtioina vastakkain tässä julistamattomassa sodassa, Yhdysvallathan toimi muodollisesti Yhdistyneiden kansakuntien valtuutuksella.

Vietnamin sodassa neuvostoliittolaisten osuus lienee painottunut enemmän materiaaliapuun. Todennäköisesti neuvostoliittolaisia on kuitenkin osallistunut myös keskeisten kohteiden ilmapuolustukseen ja sotatoimia yleensä palvelevaan lentotoimintaan.

Luntinen, Pertti
Sota Venäjällä, Venäjä sodassa. - Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2008