Tämä burmalainen esine on 1900- luvun alusta. Isovanhemmilta saatu. Messinkiä? Sillä gonggongattiin lapsia syömään. Lyömäväline puutuu. Onko tämä jokin siitin…

Kysytty

Tämä burmalainen esine on 1900- luvun alusta. Isovanhemmilta saatu. Messinkiä? Sillä gonggongattiin lapsia syömään. Lyömäväline puutuu. Onko tämä jokin siitin ollut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Myanmarilaisen (ent.Burma) tietolähteeni mukaan kyseessä on gongi. Tämä kyseinen gongi on kertomasi mukaisesti ns. "ruokagongi" (dinner gong). Käytännössä siis lyömäsoitin, vaikkakaan tätä yksilöä ei varsinaisesti musisointiin käytettykään. Kyseisen kaltaisia gongeja valmistettiin 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa.

Valmistusmateriaaliin on pelkän kuvan perusteella hankala ottaa kantaa, mutta on näitä valmistettu mm. messingistä.