Talviurheilua seuraavana on huomioni kiinnitynyt olosuhde/olosuhteet -sanojen käyttöön. Aiemmin ovat urheiluselostajat puhuneet ´olosuhteista´, mutta nykyään…

Kysytty

Talviurheilua seuraavana on huomioni kiinnitynyt olosuhde/olosuhteet -sanojen käyttöön. Aiemmin ovat urheiluselostajat puhuneet olosuhteista, mutta nykyään lähes yksinomaan olosuhteesta. Kun puhutaan yleensäkin suhteesta niin kyseessä on aina yhden suhde toiseen eli mukana on vähintään kaksi suhteeseen kuuluvaa. Mutta urheilussa on ymmärtääkseni useimmiten kyse useammasta kuin kahden asian suhteesta, esim. tuuli, pakkanen, keli ymv. Eli eikö pitäisi sanoa monikossa esim. että Hiihtokilpailun olosuhteet ovat haastavat, käyttää siis monikollista muotoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjassa sanasta esiintyy vain monikollinen muoto, joten näyttäisi siltä, että olosuhteet käsitetään edelleen plurale tantum -ilmaukseksi, jota käytetään vain monikollisena. Kannanottoja oikeakielisyyteen kannattaa kysyä Kotimaisten kielten keskuksen kielineuvonnasta.