Taloyhtiössämme on putkiremontti. Sen aikana on olohuoneen parketille tullut vesivahinko. Nappulaparketti on 45-v.vanha, ja siitä vahingoittui n.puoli…

Kysytty

Taloyhtiössämme on putkiremontti. Sen aikana on olohuoneen
parketille tullut vesivahinko. Nappulaparketti on 45-v.vanha, ja siitä vahingoittui n.puoli neliömetriä. Remonttifirman urakoitsija
on nyt korjaamassa sitä liimaamalla avatttuun parketin tilaan
korkkilevyjä, joihin hän aikoo liimata uudet parkettilnappulalevyt.
Onko tämä normaalikäytäntö vahingoittuneen mosaiikki- eli
nappulaparketin korjaamiseksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Verkkotietopalvelussa on hankalaa ottaa kantaa yksittäisen remontin tai korjaustoimenpiteen oikeaan suorittamistapaan. Se on usein tapauskohtaista, eikä meillä ole riittävää alan asiantuntemusta.

Sinällään korkkilevyn käyttö mosaiikkiparketin alla ääneneristyksessä on mahdollista. Tosin se ei kerrostalossa liene paras tapa. Rakennustiedon puu- ja parkettilattioita käsittelevän artikkelin mukaan: "Omakotitaloissa mosaiikkiparketti liimataan yleensä suoraan betoniin. Ääneneristystä parantamaan voidaan käyttää esimerkiksi 2 millin paksuista korkkilevyä, joka liimataan ensin betoniin. Se ei täytä ääneneristysvaatimuksia, joten kerrostalossa ääneneristys on ratkaistava muulla tavalla."

Putkiremonttiin tulisi hankkia asiantuntevat valvojat. Valvojia on oltava vähintään kolme: rakennus­teknisiä töitä sekä lvi- ja sähkötöitä varten. Mikä epäilet virheellistä korjausta, kannattaa neuvotella asiasta urakoitsijan ja valvojien kanssa.

Rakennustieto: puu- ja parkettilattiat https://www.rakennustieto.fi/Downloads/RK/RK030403.pdf

https://www.rakennuslehti.fi/2017/04/pieleen-mennyt-putkiremontti-on-ta…