Tällainen kysymys on askarruttanut jo jonkin aikaa eli missä on maailman tarkin mekaaninen kello. Jossain väitetään sen olevan jonkun suomalaisen kellomuseon…

Kysytty

Tällainen kysymys on askarruttanut jo jonkin aikaa eli missä on maailman tarkin mekaaninen kello. Jossain väitetään sen olevan jonkun suomalaisen kellomuseon kello, mutta jostain vanhasta Guinnesin kirjasta luin, että Kööpenhaminassa on, olikohan kaupungintalolla, kello joka erehtyy muistaakseni sekunnin 26 000 vuodessa ja siinä on maailman hitain liikkuva osa, jossain siinä kellossa. Selviäisiköhän tämä asia mitenkään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen Kellomuseosta kerrotaan, että museon kokoelmiin kuuluu kelloseppämestari Lauri Helskeen vuosina 1934-36 suunnittelema ja valmistama raekello, joka on yksi maailman tarkimmista mekaanisista kelloista. Raekellosta löytyy tietoa Kellomuseon sivuilta: http://www.kellomuseo.fi/menneet.html# -> Raekello - maailman tarkin mekaaninen kello?.

Yksittäisen kellon nimittäminen maailman tarkimmaksi on kuitenkin ongelmallista jo pelkästään siitä syystä, että kaikkia kelloja ei ole testattu, ja lisäksi testaus pitäisi suorittaa täsmälleen samoissa olosuhteissa, jotta tulos olisi vertailukelpoinen.

Aika määritellään nykyään atomikellojen avulla. Koordinoitu yleisaika eli UTC saadaan eri puolilla maailmaa sijaitsevien atomikellojen keskiajasta. Kun sekunti aiemmin määriteltiin niin, että se on 1/86 400:s osa keskiaurinkovuorokaudesta eli ajasta, joka keskimäärin kuluu Maan pyörähtämiseen akselinsa ympäri, sen määritelmä on nykyään "9 192 631 770 cesium-133-isotoopin atomin tietyssä energiatilan muutoksessa syntyvän säteilyn värähtelyjaksoa". Atomikellot ovat tarkkoja - cesiumatomikello tekee sekunnin virheen 30 000 vuodessa - ja käyvät itse asiassa tarkemmin kuin maapallo, jonka pyörimisliike hidastuu koko ajan. Niinpä yleisaikaa on korjattava tarpeen mukaan karkaussekuntien avulla, jotta aurinkoaika ja kellojen aika pysyvät oikeassa suhteessa toisiinsa. Koska karkaussekunteja lisätään tarpeen mukaan, ei säännöllisesti, ei mikään mekaaninen kello voi pysyä tarkassa UTC-ajassa.

Kööpenhaminan kaupungintalolta sen sijaan löytyy Jens Olsenin astronominen kello, jossa on myös Maan prekessiota eli maapallon akselin kaltevuussuunnan muuttumista seuraava osoitin. Tämän osoittimen kiertoaika on 25 753 vuotta.

Lähteet:
Suomen Kellomuseo (www.kellomuseo.fi)
Oja, Heikki: Aikakirja (Yliopiston almanakkatoimisto ja Otava 1999)
http://www.ateliera.dk/olsenfacts.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Jens_Olsen's_World_Clock
http://fi.wikipedia.org/wiki/Prekessio