Tahtoisin tietoa kolmannesta iästä ja ikäihmisten koulutuksesta ja opiskelusta.

Kysytty

Tahtoisin tietoa kolmannesta iästä ja ikäihmisten koulutuksesta ja opiskelusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta löytyy runsaasti kirjoja ja Internet-sivuja.

Suomen YK-liiton sivuilla Internetissä on julkaisu Ikäihmiset kehityksen kantajina (http://www.ykliitto.fi/maakansa/ikaihm). Sivut perustuvat samannimiseen kirjaan, jonka on toimittanut Helena Allahwerdi ja joka julkaistiin YK:n ikäihmisten vuonna keväällä 1999. Näillä nettisivuilla käsitellään myös vanhusten koulutusta.

Stakesin sivuilta löytyy Itsenäisen suoriutumisen edistämisen yksikkö ITSE (http://www.stakes.fi/itse/index.html), jonka tehtävänä on edistää ikääntyneiden ja vammaisten henkilöiden itsenäistä elämää ja kotona asumista. ITSEn sivuilla on varmasti Sinua hyödyttäviä asioita, mm. Silta-projektin loppuraportti (suoraan http://www.stakes.fi/itse/silta/loppura/raportti.htm). Silta-projektin avulla pyrittiin valmentamaan vanhuksia tietoyhteiskuntaan mm. tietotekniikkakoulutuksella.

Kansalaisen käsikirja, valtioneuvoston julkaisema kaikkien suomalaisten kansalaisopas (http://www.opas.vn.fi) on tässäkin hyödyllinen.

Helsingin kaupungin Seniori-infosivua (http://www.hel.fi/seniorinfo) kannattaa varmaankin tutkia.

Voit itse tehdä Evreka-haun, anna hakutermiksi kaksi sanaa: seniorit koulutus. Hakutermillä vanhukset koulutus tulee enemmän linkkejä, mutta ne eivät ole niin hyviä.

Vanhojen ihmisten opiskelusta ja oppimisesta on kaksi kirjaa:
Ikääntyminen ja oppiminen / toim. Päivi Heino, Harri Westermarck. Kust.. Helsingin yliopiston vapaan sivistystyön toimikunta 1999. 187 s.
Viisas vanhuus : seniorikoulutuksen käsikirja / Pirkko-Leena Koponen ym. Julk. Vanhustyön koulutus- ja tutkimuskeskus Kuntokallio. Kust. Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus 1994. 80 s.

Vanhuudesta yleensä on paljon kirjoja. Tässä muutamia:
Vanhuusbarometri 1994 / julk. ja kust. Sosiaali- ja terveysministeriö 1994. 100 s.
Muuttuva vanhuus / toim. Antti Uutela ja Jan-Erik Ruth. Kust. Gaudeamus 1994. 288 s.
Kunnanvaivaisesta harmaaksi pantteriksi : tutkielmia suomalaisen vanhuuden historiasta / toim. Riitta Oittinen ja Kari Pitkänen. Julk. Helsingin yliopiston talous- ja sosiaalihistorian laitos. Kust. Helsingin yliopisto 1991. 143 s. TÄMÄ LIENEE AIKA OLENNAINEN KIRJA TAUSTATIEDON SAAMISEKSI
Vanheneminen entisessä ja nyky-Suomessa : elämänkulkutarkastelu / Riitta Oittinen. Kust. Helsingin yliopisto 1989. 134 s.
Vanheneminen ja elämänkulku : sosiaaligerontologian perusteita / toim. Pertti Pohjolainen, Marja Jylhä. Kust. Weilin + Göös 1990. 228 s.
Vanhuus ja mielenterveys. Kust. WSOY 1993. 336 s.