Tahtoisin tietää, mihin kihlakuntaan Suomen entinen kunta Äyräpää kuuluu/kuului. Olen saanut netistä todella ristiriitaista tietoa. Jossain sanotaan sen…

Kysytty

Hei! Tahtoisin tietää, mihin kihlakuntaan Suomen entinen kunta Äyräpää kuuluu/kuului. Olen saanut netistä todella ristiriitaista tietoa. Jossain sanotaan sen kuuluvan Viipurin kihlakuntaan ja jossain taas ollaan eri mieltä. Olen myös saanut selville, että on olemassa Äyräpään kihlakunta, mutta kummakseni olen ymmärtänyt, ettei itse Äyräpään kunta siihen kuulu. Olenko siis nyt aivan väärillä jäljillä, olisiko mahdollista saada jonkinlaista valaistusta tähän asiaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hallinnollisessa aluejaossa näyttää tapahtuneen muutoksia 1930-luvulla.

Suomen tilastollisten vuosikirjojen mukaan Äyräpää kuului v. 1939 Viipurin kihlakuntaan (muut olivat Nuijamaa, Viipurin maalaiskunta, Vahviala, Muolaa [johon Kyyrölä oli liitetty v. 1934] ja Heinjoki).
Äyräpään kihlakuntaa ei tuolloin enää ollut.

Vuonna 1934 Äyräpää kuului Äyräpään kihlakuntaan yhdessä Kivennavan, Terijoen, Muolaan [johon Kyyrolä oli liitetty], Heinjoen, Valkjärven ja Raudun kanssa.

Vuoden 1939 tilanne oli ollut voimassa 1.1.1937 alkaen. Tuolloin valtioneuvoston päätöksellä Rannan ja Äyräpään kihlakunnista muodostettiin Viipurin, Rannan ja Rajajoen kihlakunnat. (Suomen asetuskokoelma nro 375/1936).

Äyräpään kunta perustettiin vuoden 1926 alussa kun osa Muolaasta erotettiin omaksi kunnakseen. Itse nimellä 'Äyräpää' on toki vanhempi historia. Jo keskiajalla sitä käytettiin Muolaan rinnalla, mistä vuoteen 1937 käytössä ollut kihlakunnan nimikin kertoo.