Tahtoisin tietää henkilöstä de Gobineau, jonka sanotaan pitäneen suomalaisia "rumina ja laiskoina, puhtaaseen keltaiseen rotuun kuuluvina”, ”pohjoisen…

Kysytty

Tahtoisin tietää henkilöstä de Gobineau, jonka sanotaan pitäneen suomalaisia "rumina ja laiskoina, puhtaaseen keltaiseen rotuun kuuluvina”, ”pohjoisen neekereinä”, joka rotu oli muka tummaa ja lyhyttä. Hänen sanotaan keksineen nimen "arjalainen", jolla hän tarkoitti germaaneja. Tahtoisin tietää hänen etunimensä,(oliko se mahdollisesti Arthur?) ja hänen elinvuotensa ja ammattinsa, jos mahdollista. Lainaukset on otettu ja käännetty J. J Sederholmin muistiosta Kansainliitolle liittyen Ahvenanmaan kysymykseen 1920. Samanlaisia ajatuksia oli muistion mukaan Chamberlainilla. Mikä oli hänen etunimensä?(oliko se Houston Stewart?) ja milloin hän eli ja mikä mahtoi olla ammatti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kreivi Arthur (oik. Joseph Arthur) de Gobineau (1816-1882) oli ranskalainen aristokraatti, diplomaatti, kirjailija ja filosofi. Essai sur l’inégalité des races humaines (Essay on the inequality of races) 1853-1855 on de Gobineaun pääteos, jossa hän esitti ajatuksensa valkoisen rodun ylemmyydestä ja otti käyttöön termin ”arjalainen” tarkoittaen germaanisia kansoja.

Houston Stewart Chamberlain (1855-1927) oli englantilainen kirjailija, jonka alaa olivat filosofia, luonnontieteet ja Wagner-tutkimus. Chamberlainin teos Die Grundlagen des Neunzehnten Jahrhunderts (Foundations of the nineteenth century) vuodelta 1899 on yksi kansallissosialistisen rotuideologian perusteoksista ja vaikutti vahvasti Hitlerin ja kansallissosialistisen liikkeen ajatteluun.

Lisätietoa löytyy verkosta ja esim. teoksista:
Isaksson, Pekka, Kallonmittaajia ja skinejä : rasismin aatehistoriaa. 1999.
Jackson, John P., Race, racism and science : social impact and interactions, 2004 (osittain luettavissa myös verkossa).