Tahtoisin selvittää virastojen ja laitosten (esim. sairaaloiden, koulujen jne.) nimeämistä. Kuka päättää julkisten laitosten ja rakennusten nimistä? Miten…

Kysytty

Hei!

Tahtoisin selvittää virastojen ja laitosten (esim. sairaaloiden, koulujen jne.) nimeämistä. Kuka päättää julkisten laitosten ja rakennusten nimistä? Miten näitä nimetään ja onko nimeämiseen olemassa joitain ohjeita? Mistäköhän saisin tietoa laitosten nimistöstä yleensä ja mistä taas tietoa laitosten nimeämiseen liittyvistä ohjeista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei, Suomen kielen ja ruotsin kielen lautakuntien kannanotto julkishallinnon erisnimistä ja niiden suunnittelusta

Lautakunnat ovat vakavasti huolestuneita julkisessa nimistönsuunnittelussa esiintyvistä puutteista ja siitä, että uudistuksia suunniteltaessa ei ole käytetty kieli- ja nimistöasiantuntemusta.

Lautakuntien kannanotto on osoitteessa:
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=3398

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuskuksen
Nimistönhuollon neuvontapuhelin 020 781 3203 (maanantaisin, tiistaisin, torstaisin ja perjantaisin klo 9–11)