Tahtoisin mahdollisimman paljon tietoa Kotalahdesta, kartat, pinnanmuodot yms. (sijaitsee Leppävirralla).

Kysytty

Tahtoisin mahdollisimman paljon tietoa Kotalahdesta, kartat, pinnanmuodot yms. (sijaitsee Leppävirralla).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Leppävirran Kotalahden kylä sijaitsee 5-tien varressa pääosin sen länsipuolella ja vähän Oravikosken eteläpuolella. Kotalahti näkyy peruskartassa 3241 11 (Konnusvesi) aivan karttalehden vasemmassa yläkulmassa. On siis syytä tutkia myös pohjoispuoleinen lehti 12 (Oravikoski), johon on merkitty Kotalahden kaivos, sekä länsipuoleiset 08 (Sorsavesi) ja 09 (Mäkrämäki). Nämä karttalehdet ovat sekä Leppävirran että Varkauden kirjaston kokoelmissa.

Kansallisbibliografiasta (Fennica CD-ROM) saadaan Kotalahden mukaan 7 viitettä: niistä kuusi käsittelee tiukasti kaivostoimintaa ja yksi sukututkimusta. Lehtiartikkeleista ei löydy viitteitä Kotalahden mukaan (Aleksi CD-ROM).

Leppävirran kirjaston kokoelmasta löytyy Kotalahden mukaan useita viitteitä, joista useimmat liittyvät kaivostoimintaan. Muuten lupaavimman tuntuiset ovat Toimi Lukkarisen Kivinen leipä (elämäkerrallinen, 1997) ja Läpi harmaan kiven (kuvia ja suullista perinnettä, 1982). Kumpikin kirja on myös Varkauden kirjastossa.

Tavanomaisissa maantiedon ja matkailun hakuteoksissa on kovin niukat tiedot Kotalahdesta. Antoisin kirja lienee 7-osaisen Suomenmaan 4. osa (1971). - Olavi Hovin Leppävirran historian I osan (1988) paikannimihakemistossa Kotalahti mainitaan monta kertaa ja II osassa (1995) on kaikkien kylien talonhaltijaluettelot. Leppävirran kirjassa (1967, 2. p. 1982) käsitellään ainakin Kotalahden kaivosta ja sen merkitystä.

Leppävirran kirjaston tietojen mukaan Kotalahden kyläkirja on tekeillä. Valmistuttuaan se antaa monipuolista tietoa kylästä.