Omistin joskus Hannu Tarmion kirjan " Elämänviisauden kirja". Se ilmeisesti hävisi muuton yhteydessä ja olen usein kaivannut sitä. Kirjassa oli…

Kysytty

Hei taas Turusta!
Omistin joskus Hannu Tarmion kirjan " Elämänviisauden kirja" Se ilmeisesti hävisi muuton yhteydessä ja olen usein kaivannut sitä. Kirjassa oli ajatelma, joka meni jotenkin näin " liian terve ihminen on........, hänessä kuolee ymmärrys ...." Löytyisikö tuo viisas ajatus tätä kautta. Kiitos etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyse on varmaankin Arvi Kivimaan ajatuksesta, joka löytyy teoksesta Elämänviisauden kirja / koonnut Hannu Tarmio, sivu 724 (kirjassa ajatus numero 4524).

"Kuinka moni meistä on tullut ajatelleeksi, ettei hyvä terveydentila ole pelkkää onnea? Hyvin terve ihminen voi muuttua omahyväiseksi, ahdasnäköiseksi, itsekeskeiseksi. Hänessä helposti kuolee ymmärtämys kovaosaisempia kohtaan.

Ruotsalainen filosofi ja kirjallisuudentutkija John Landquist korostaa Fröding-tutkielmassaan, että ihmiskunnan suuret ajatukset ovat lähtöisin hyljätyistä ja heikoista. "Henkinen kulttuuri on ennen kaikkea onnettomien työtä." "

Lähde: Elämänviisauden kirja / koonnut Hannu Tarmio, WSOY 1986, s. 724