Kysyisin miksei Koulukiusaamista ehkäisevä toiminta saa valtiolta tukea?

Kysytty

Hei!! täällä voi sitten esittää monenmoisia kysymyksiä- huomaan.
Kysyisin miksei Koulukiusaamista ehkäisevä toiminta saa valtiolta tukea? Hehän käyvät koulussa luennoimassa ja toimittavat alan lehteä muun muassa. Se tuntuu hullulta, että heidän pitää soittaa ihmisille ja anella rahaa näin tärkeään asiaan. En tiennyt mistä muualta olisin kysynyt asiasta.
Kiitos etukäteen!!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) on sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimiva itsenäinen valtionapuviranomainen. STEA vastaa omalta osaltaan siitä, että Veikkauksen tuottoja käytetään tulokselliseen kansalaisjärjestöjen toimintaan.

STEA hallinnoi sosiaali- ja terveysjärjestöjen yleishyödylliseen, terveyttä ja hyvinvointia edistävään toimintaan kohdistuvia avustuksia. Sosiaali- ja terveysministeriö tekee päätöksen jaettavista avustuksista.

STEA:n päämääränä on, että Suomessa tehdään kansalaisjärjestötoimintaa, joka edistää kestävää hyvinvointia. STEAn toimintaa ohjaavat valtionavustuslaki, strategia ja vuosittaiset painotukset.

https://www.stea.fi/stea

Avustuksia haetaan STEA:lta. STEA käsitteleekin vuosittain noin 3000 avustushakemusta ja valmistelee niiden pohjalta sosiaali- ja terveysministeriölle avustusehdotuksen. Vuosittain miltei 900 avustuksen hakijaa ja yli 2000 avustuskohdetta saa myönteisen avustuspäätöksen. Avustukset jakautuvat kaikkiin Suomen maakuntiin.

https://www.stea.fi/avustusten-haku

Muutakin tukea voi hakea.Turun NMKY sai Kiusaamista ehkäisevän kouluhankkeeseen Stiftelsen Eschnerska Frilasarettetin tukea lukuvuodelle 2019-2020.

https://vslj.fi/lisaa-resursseja/

Aseman Lapsilla on myös K-0 Kiusaamiseen puuttuva hanke, joka on saanut  STEA-avustusta toiminnan juurruttamiseen Helsingin, Lohjan ja Järvenpään lisäksi muihin kuntiin. Levitystyöllä saadaan yhä laajemmin käyttöön toimintatapa sellaisiin kiusaamistapauksiin, joita ei koulujen omin keinoin saada selvitettyä.

Paikallisen K-0-toiminnan rahoituksesta vastaavat kunnat. Lisäksi hankkeesta toteutettaviin kahteen tutkimukseen on saatu opetus- ja kulttuuriministeriön erillisavustus. Avustusten lisäksi Aseman Lapset ry hakee vapaaehtoisia lahjoittajia kiusaamisen vastaiseen työhön.

https://www.asemanlapset.fi/fi/toimintamuotomme/k-0-kiusaamiseen-puuttuva-hanke