Syntyipä erimielisyyttä koiran aisteista. No, nelijalkainen ystävämme nukkuu muka sikeästi. Joku avaa jääkaapin, ja katso, siinä hän, valpas vartija, on…

Kysytty

Hei! Syntyipä erimielisyyttä koiran aisteista. No, nelijalkainen ystävämme nukkuu muka sikeästi. Joku avaa jääkaapin, ja katso, siinä hän, valpas vartija, on vetoavine katseineen. Mikä aisti ensisijaisesti herätti ahneen veijarin? Terv Markkuvaari ja Eijamuori

Vastaus

Vastattu

Tämän opinnäytetyön tiivistelmässä on hyvin kuvattu koiran aisteja, https://helda.helsinki.fi/handle/10138/135167. Siinä kerrotaan koiran kuuloaistin olevan erittäin herkkä, koira pystyy havaitsemaan myös ultraääntäkin. Sillä on melko hyvä hämärä- ja syvyysnäkö ja sen hajuaisti ja tuntoaistikin ovat varsin monipuolisia. Eli periaatteessa voisi ajatella, että koiran on herättänyt joko kuulo-, haju- tai tuntoaisti taikka nämä kaikki yhdessä.

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vastaus oli hyvä, tietoa tarkentava. Kuitenkaan leikkimieliseen ja toki panoksettomaan vedonlyöntiimme ei saatu yksiselitteistä vastausta, "voittaja" jäi ratkaisematta.