Symboliikasta kysyisin - teoksia, joissa on esitelty, mitä värit, kukat, eläimet tarkoittavat, esim. kuusama, pioni ja valkoinen väri. Gradussa ei voi ottaa…

Kysytty

Symboliikasta kysyisin - teoksia, joissa on esitelty, mitä värit, kukat, eläimet tarkoittavat, esim. kuusama, pioni ja valkoinen väri. Gradussa ei voi ottaa kukkakauppojen weppisivujen tekstejä. Kiitos!

Vieraskieliset kirjatkin käyvät.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Symboleita käsitellään esimerkiksi seuraavissa Helmet-kirjastojen kokoelmista löytyvissä teoksissa:

Yleis- ja hakuteoksia symboliikasta:
-Mark O'Connell ja Raje Airey: The illustrated sourcebook of signs & symbols. A fascinating directory of more than 1200 visual images, with an expert analysis of their history and meaning
-Mark O'Connell ja Raje Airey: Signs and symbols. What they mean and how we use them
-Symbolit & merkit. Alkuperä ja merkitys (suomennos: Carla-Rose Heikkinen ja Heli Ruuhinen)
-Udo Becker: The Continuum encyclopedia of symbols

Keskiajan symboliikasta:
-Hannele Klemettilä: Federigon haukka ja muita keskiajan eläimiä

Kukista:
-Kukkien kielellä (suomentanut Sirpa Hietanen)
-Shane Connolly: Kukkien kieli (myös alkuteos The secret language of flowers)
-Pentti Lempiäinen: Sano se kukkasin. Kasvit vertauskuvina

Väreistä:
-Luciana Boccardi: Colors. Symbols, history, correlations
-John Gage: Colour and meaning : art, science and symbolism

Uskonnollisesta symboliikasta:
-Pentti Lempiäinen: Kuvien kieli. Vertauskuvat uskossa ja elämässä
-Marija Gimbutas: The language of the goddess. Unearthing the hidden symbols of western civilization

Lisää teoksia löydät hakutermillä "symboliikka" helmet-hausta.