Suurena sientenystävänä järkytyin, kun huomasin saaneeni herkullisesta tattimuhennoksesta ilmavaivoja. Kyse on siis sienisokeri-intoleranssista. Tateissa…

Kysytty

Suurena sientenystävänä järkytyin, kun huomasin saaneeni herkullisesta tattimuhennoksesta ilmavaivoja. Kyse on siis sienisokeri-intoleranssista. Tateissa sienisokeria on erityisen runsaasti. Voiko tatteja käsitellä jotenkin, jotta saisi sokerin vähenemään/muuttumaan paremmin imeytyväksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyse on trehaloosi-intoleranssista eli sienisokerin imeytymishäiriöstä. Wikipedian mukaan se on vaiva, joka ilmenee ruoansulatuselimistön kyvyttömyytenä hajottaa trehaloosia eli sienisokeria.

Ikävä kyllä Wikipedian mukaan muuta hoitoa ei ole kuin sieniä sisältävien ruokien välttäminen. Koko ikänsä sieniä harrastanut ystäväni sanoo, että intoleranssista voi parantua vuosien myötä.

Sienisokeria on kaikissa sienissä, mutta sitä on niissä eri määriä. Toinen vaihtoehto voisi olla siirtyminen sieniin, joissa sitä on vähemmän.