Suonenjokelaissyntyisellä ja ilmeisesti maailman tuotteliaimmalla kirjailijalla Jussi Kukkosella oli ainakin yksi taiteilijanimi (Kulomaa), mutta tietääkseni…

Kysytty

Suonenjokelaissyntyisellä ja ilmeisesti maailman tuotteliaimmalla kirjailijalla Jussi Kukkosella oli ainakin yksi taiteilijanimi (Kulomaa), mutta tietääkseni hänellä on ollut muitakin salanimiä. Onkos Teillä parempaa tietoa asiasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjailija Jussi Kukkosen (oikea nimi Johannes Kukkonen) nimimerkkejä ovat J.K. Kulomaan lisäksi mm. Joel Linnala, Jouni Linnasaari ja Ananiias. Lisää Kukkosen nimimerkkejä löytyy seuraavista lähteistä:

Salanimet ja nimimerkit, koonnut Maija Hirvonen. Helsinki 2000, (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjaston julkaisuja no 16). Teoksesta on Kuopion pääkirjastossa käsikirjakappale.

Kuopion kaupunginkirjaston kotisivujen Aapeli ja muita tuttavia - Pohjoissavolaisten kirjailijoiden bibliografia –sivustosta: http://www.kuopio.fi/kirjasto/BIBLIO/index.htm

Teos Suomen kirjailijat 1917-1944, Helsinki 1981, (Suomalaisen kirjallisuuden seuran toimituksia no 365) mainitsee Kukkosen nimimerkeistä ainoastaan J.K.Kulomaan ja Joel Linnalan.