Suomi 100v. Pitäisi löytää lastenlaulu jokaiselta itsenäiseltä vuosikymmeneltä, vaikeuksia tuottavat 10-, 20- ja 30-luku. En tiedä mistä edes etsiä?

Kysytty

Suomi 100v.
Pitäisi löytää lastenlaulu jokaiselta itsenäiseltä vuosikymmeneltä, vaikeuksia tuottavat 10-, 20- ja 30-luku. En tiedä mistä edes etsiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhojen lastenlaulujen sävellys- tai julkaisuvuosista ei löydy kovin tarkkoja tietoja. Kirjassa Aika laulaa lasten kanssa : polkuja lastenmusiikin historiassa (WSOY, 2010) on katsaus lastenmusiikin historiaan. Se koostuu eri kirjoittajien kirjoittamista artikkeleista. Kirjan alussa yritetään määritellä, mitä lastenmusiikki on. Kirjasta voi saada vihjeitä eri vuosikymmenillä ilmestyneistä julkaisuista. Samoin vihjeitä voi löytää Reijo Pajamon kirjasta Lehti puusta variseepi : suomalainen koululauluperinne (WSOY, 1999). Pajamon kirjassa on myös laulujen nuotit ja sanat.

1910-luvulla ilmestyi esim. Koulujen laululipas, jonka olivat toimittaneet Anna Sarlin, Ilmari Krohn, Otto Andersson ja E. Hedman. 1910-luvulla ilmestyi myös Aksel Törnuddin Koulun laulukirja. 1920-luvulla ilmestyi esimerkiksi Otto Kotilaisen toimittama Koululauluja ja Vilho Siukosen Laulukirjan ensimmäinen painos. 1930-luvulla ilmestyi Lauri Parviaisen toimittaman Koulun laulukirjan ensimmäinen painos. Näissä laulukirjoissa julkaistut laulut on tietysti voitu säveltää jo paljon aiemmin.

Tässä muutama esimerkki lauluista, joille jonkinlainen julkaisuajankohta löytyy:

Telefoni Afrikassa (kansansävelmä, sanat Arvid Lydecken), laulu on julkaistu vuonna 1910 lastenlehti Pääskysessä

Joulupukki (sävel ja sanat P. J. Hannikainen), laulu on julkaistu vuonna 1917 Alpo Noposen toimittamassa Joulupukki-lehdessä

Leivo (Miks', leivo, lennät Suomehen) (sävel Erkki Melartin, sanat Aleksanteri Rahkonen), laulu on ilmestynyt Melartinin Nuorten laulukirjassa (Nuorten laulukirja I, op131. Nro 12, Leivo, 1925)

Koulutie (Olen unessa useasti) (sävel Jean Sibelius, sanat V. A. Koskenniemi), sävellysvuosi on 1924

Sairas karhunpoika (sävel Georg Malmsten, sanat R. R. Ryynänen), ensilevytys vuonna 1930

Georg Malmsten sävelsi myös useita Mikkihiiri-lauluja, jotka on levytetty 1930-luvulla (Mikkihiiri/Mikki-hiiri ja susihukka, Mikkihiiri merihädässä, Mikkihiiri ja vuorenpeikko). Sanat ovat R. R. Ryynäsen.

16 ääntä

Kommentit

Immi Hellen oli kansakoulunope vuosisadan vaihtuessa ja häneltä löytyy esim. Oravanpesä (kas kuusen latvassa) joja on sävelletty ennen vuotta 1927, koska säveltäjä kuoli silloin. Tuttuja lauluja on myös peiponpesä (koivunoksaan korkealle) mahdollisesti 1930 luvun alusta.