Suomessa useilla maakuntakirjastoilla on käytössään erilaiset e-kirjan lainausverkkojärjestelmänsä. Se näkyy lainaajalle siten, että esim. kiteen e-kirjasto…

Kysytty

Suomessa useilla maakuntakirjastoilla on käytössään erilaiset e-kirjan lainausverkkojärjestelmänsä. Se näkyy lainaajalle siten, että esim. kiteen e-kirjasto on kokonaiset 40 kpl e-kirjoja, pääkaupunkiseudulla on noin 400 e-kirjan lainasto.

Onko näkyvissä tulevaisuudessa sitä mahdollisuutta, että Kiteeltä voisi lainata e-kirjan esim. HelMetin lainastosta, kuten esim. jonkun yliopiston kurssikirjan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä se tällä hetkellä on niin, että e-kirjoja ei voida kaukolainata toiseen kirjastoon asiakkaalle. Asiakas pääsee lainaamaan vain oman kirjastonsa e-kirjoja kirjastonsa tai kirjastoalueensa kirjastokortilla ja tunnuksella.
Tulevaisuudessa, ehkä kymmenen vuoden päästä, tilanne on varmaan toinen, jos Suomen kirjastoissa on yhteinen nimekerekisteri ja jos e-kirjatkin ovat siinä mukana.