Suomessa on käytössä ollut aikoinaan tartuntatauteja vastaan myrkkylamppu. Mikä tämä myrkkylamppu on ollut? Kaikki muukin tieto otetaan kiitollisena vastaan:)

Kysytty

Suomessa on käytössä ollut aikoinaan tartuntatauteja vastaan myrkkylamppu. Mikä tämä myrkkylamppu on ollut? Kaikki muukin tieto otetaan kiitollisena vastaan:)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Annalan talon vaiheissa http://www.kirjastovirma.net/pyhajoki/annala/annala3.html mainitaan, että "Kun kaikenlaisia sairaita tuppaantui taloon, niin piti huoneissa polttaa myrkkylamppu, että basillit kuolisivat." Kertomus käsittelee ilmeisesti 1930-lukua ennen sotaa. Myrkkylampusta ei löydy sen enempää meillä olevista kansanlääkintää ja terveydenhuollon historiaa koskevista kirjoista. Yritämme selvittää Annalan talon vaiheiden kirjoittajan Kerttu Ojanlatvan yhteystiedot ja lähetämme ne teille. Myös Pohjois-Pohjanmaan museossa (p. 08-558 47150) on luvattu selvittää asiaa, joten voisitte ottaa sinne sillä välin yhteyttä.