Suomennoksessani on kaksi sitaattia, joista tarvitsisin aiemmat suomennokset ja lähdetiedot/suomentajan nimen. Third Fisherman. Master, I marvel how the fishes…

Kysytty

Hei,
suomennoksessani on kaksi sitaattia, joista tarvitsisin aiemmat suomennokset ja lähdetiedot/suomentajan nimen.

Third Fisherman. Master, I marvel how the fishes live in the sea.
First Fisherman. Why, as men do a-land; the great ones eat up the
little ones: I can compare our rich misers to nothing so fitly as to a
whale; a’ plays and tumbles, driving the poor fry before him, and at
last devours them all at a mouthful. Such whales have I heard on o’
th’ land, who never leave gaping till they’ve swallowed the whole
parish, church, steeple, bells, and all.
- Shakespeare, Pericles

It was a curious experience to be the unrecognized source of this
public attraction and to be standing in the sleet—it made one feel
like a phantom presence.
- Saul Bellow, Humboldt’s Gift

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

WIlliam Shakespearen näytelmästä Pericles, Prince on Tyre on vain yksi suomennos. Anna-Maija Viitanen suomensi näytelmän vuonna 2012. Kyseinen kohta Viitasen suomennoksessa (s. 58) kuuluu näin:

TOINEN APUMIES

(---) Ihmettelen vaan, miten kalat meressä elävät.

KALASTAJA

No, samalla tavalla kuin ihmiset maalla: isot syövät pienet. Paras vertaus rikkaille saitureille on valas: se leikkii ja kiepahtelee, ajaa pieniä sinttejä edellään ja lopulta hotkaisee kaikki kerralla kitaansa. Olen kuullut, että täällä maankamaralla elää sellaisia valaita, jotka eivät sulje suutaan ennen kuin ovat nielaisseet koko kylän: kirkon, tornin, kellot ja koko roskan.

Saul Bellowin Humboldtin lahjan suomensi Kai Kaila vuonna 1976. Ko. sitaatti teoksesta kuuluu suomennoksessa (s. 476)  näin:

(---) tavallaan oli omalaatuinen kokemus olla tämän vetonumeron tuntematon luoja ja seisoa räntäsateessa - siinä tunsi itsensä jonkinlaiseksi aaveeksi.