Otsikko
Suomenniemen hautausmaalla on muistomerkki, jossa on teksti: "ANNOITTE NUOREN ELÄMÄN VUODEN 1918 UHREINA, kaksi nimeä ja päivämäärä 24.3.1918." Onko…

Kysytty

Suomenniemen hautausmaalla on muistomerkki, jossa on teksti: "ANNOITTE NUOREN ELÄMÄN VUODEN 1918 UHREINA, kaksi nimeä ja päivämäärä 24.3.1918."
Onko muistomerkin paljastuspäivästä tietoa? Keiden pystyttämä se on? Kuka on suunnittelija ja muistomerkin tekijä? Mitä muuta tietoa muistomerkistä on saatavana?

Vastaus

Vastattu

Hautausmaalla sijaitsee vuoden 1918 sodassa kaatuneiden muistomerkki, mutta myös kahden nuoren suomenniemeläisen vakaumuksensa puolesta kaatuneen muistomerkki. Kyse saattaa olla jälkimmäisestä.

Lisätietoja muistomerkin taustasta ja historiasta en löytänyt. Kannattaa kysellä asiasta Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnasta:
https://www.mikkelintuomiokirkkoseurakunta.fi/hautausmaat/suomenniemen-…