Suomennan kirjaa, jossa on lausahdus Karamazovin veljeksistä. Se menee suomeksi suunnilleen näin: "Jos Jumalaa ei ole olemassa, kaikki on sallittua." Lausahdus…

Kysytty

Suomennan kirjaa, jossa on lausahdus Karamazovin veljeksistä. Se menee suomeksi suunnilleen näin: "Jos Jumalaa ei ole olemassa, kaikki on sallittua."

Lausahdus löytyy netistä monina muunnelmina, mutta olisi tyylikästä valita suomenkielisessä laitoksessa käytetty muotoilu ja ilmoittaa suomennoksessa täsmällinen lähde (sivunumero, suomentaja, kustantaja ja julkaisuvuosi).

Englanninkielisen alkuteoksen mukaan lainaus on kirjassa 11, luvussa 4. Sivunumeroa ei kerrota.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Karamazovin veljeksistä on olemassa kolme suomennosta: V. K. Trast (1927), Lea Pyykkö (1976) ja Martti Anhava (2014). Lausahdus on väännelmä Dmitri Karamazovin kysymyksestä, jonka tämä kertoo Dmitrin ja Aljošan välisessä vuoropuhelussa kysyneensä Rakitinilta. Trastin ja Anhavan käännökset olivat kirjastossa saatavilla.

Anhava (Otava 2014, s. 729) on kääntänyt Dmitrin kysymyksen näin:

"No mutta", minä kysyn "entäs sitten ihminen sen jälkeen? Siis vailla Jumalaa ja vailla tulevaista elämää? Sittenhän siis, että nyt sitten kaikki on luvallista, voi tehdä mitä tahansa?"

Trast (Karamazovin veljekset 3, Otava 1927, s. 131) on kääntänyt saman kysymyksen näin:

"Mutta miten on", kysyn, "ihmisen laita tämän jälkeen? Ilman Jumalaa ja ilman tulevaa elämää? Nyt kai siis on kaikki luvallista, kaikkea saa tehdä?"